• Archief
<B><EM>Vergeten auto’s:</B></EM> Alfa Romeo Arna

Vergeten auto’s: Alfa Romeo Arna

De afgelopen 125 jaar zijn er vele automodellen op de markt gebracht. Het ene model was succesvoller dan de andere. Sommige modellen zijn populaire oldtimers geworden andere zijn in de vergetelheid geraakt. De komende tijd haalt OldtimerNieuws deze vergeten auto’s weer voor het daglicht. We beginnen deze nieuwe serie met de Alfa Romeo Arna.

Alfa Romeo ArnaIn de economisch moeilijke tijden eind jaren zeventig, begin jaren tachtig was Alfa Romeo op zoek naar mogelijkheden om op een goedkope manier het assortiment uit te breiden. Het Japanse Nissan was op zoek naar productiecapaciteit in Europa. Toen beide partijen elkaar ontmoetten was het resultaat de Alfa Romeo Arna, wellicht de meest bijzondere Alfa Romeo die ooit de prijslijsten haalde.

Alfa Romeo ArnaDe Alfa Romeo Arna werd in 1983 geïntroduceerd op de Internationale Automobil-Ausstellung in Frankfurt, was gebaseerd op de Nissan Cherry (Europese versie van de Nissan Pulsar) die in 1982 aan het publiek was voorgesteld. De carrosseriepanelen werden in Japan gemaakt en vervolgens per boot naar Italië gebracht. In de nieuwe Alfa Romeo fabriek in Pratola Serra, vlakbij Napels, werd vervolgens de carrosserie in elkaar gezet en voorzien van Alfa Romeo techniek uit de Alfa Sud. Dit betekende een viercilinder boxermotor voorzien van een Alfa Romeo versnellingsbak en de voorwielophanging van de Alfa Sud. De naam Arna was een afkorting van Alfa Romeo Nissan Autoveicoli.

Alfa Romeo Arna interieurDeze toch wel heel bijzondere samenvoeging van auto-onderdelen leek uiterlijk nog steeds als twee druppels water op het Japanse origineel. Slechts het front en de achterlichten waren onderscheidend. De auto werd onder twee namen op de markt gebracht, Alfa Romeo Arna, maar ook als Nissan Cherry. In Europa was de Nissan Cherry overigens ook verkrijgbaar als volledig in Japan gebouwde variant, met Nissan motor en techniek. Vreemd genoeg zag Nissan er ook heil in om de in Europa gebouwde Nissan Cherry op de boot te zetten naar Japan om ze daar als Nissan Pulsar Milano aan de man te brengen.

Alfa Romeo Arna interieurDe Arna was leverbaar als een driedeurs L en een vijfdeurs SL versie, beide voorzien van de 63 pk sterke 1,2 liter boxer motor uit de Alfasud. In 1984 kwam daar een driedeurs TI-versie bij met de 1.3 boxer motor uit de Alfsud, goed voor een top van 170 km/h. Het leveringsprogramma bestond vanaf 1985 uit modellen met de 1.2 boxer motor, nu goed voor 68 pk voor de L en LS en de 1,5 liter boxer motor uit de Alfa Romeo 33 voor de TI versie die ook als Nissan Cherry Europe GTI verkrijgbaar was.

Nissan Cherry EuropeOp zich had het best een goed idee kunnen zijn om betrouwbare Japanse techniek met spannende Italiaanse vormgeving te combineren. Jammer genoeg had men bij de Arna precies het omgekeerde gedaan. Saaie Japanse vormgeving werd gecombineerd met de onbetrouwbare reputatie van de Italiaanse techniek en afwerking uit de jaren zeventig. Het laat zich dan ook niet moeilijk raden waarom de Alfa Romeo Arna nooit een succes is geworden. Toen in 1986 Alfa Romeo werd ingelijfd bij Fiat was het een kwestie van tijd dat het doek voor de Arna zou vallen. Dat gebeurde dan ook al in 1987, vier jaar na de start van de productie werd de Arna met stille trom uit het leveringsprogramma gehaald. De kans dat we een Alfa Romeo Arna ooit nog eens op de weg tegenkomen is heel klein, maar of dat erg is vragen we ons oprecht af.

terug naar voorpagina