• Archief
<B><EM>Vergeten auto’s:</B></EM> Morris Ital

Vergeten auto’s: Morris Ital

De afgelopen 125 jaar zijn er vele automodellen op de markt gebracht. Het ene model was succesvoller dan de andere. Sommige modellen zijn populaire oldtimers geworden andere zijn in de vergetelheid geraakt. De komende tijd haalt OldtimerNieuws deze vergeten auto’s weer voor het daglicht. Vandaag een vergeten Engelsman: de Morris Ital.

Moris ItalDe Ital werd op 1 juli 1980 geïntroduceerd en was een niet meer dan een gefacelifte Morris Marina die al sinds 1971 in productie was. De Marina was bij zijn introductie al een erg conservatieve auto. De Ital was dan ook absoluut niet vernieuwend. De naam Ital was afgeleid van de naam van de designstudio van de beroemde Italiaan Giorgetto Giugiaro: ItalDesign. Giugiaro was door British Leyland, de eigenaar van het merk Morris, ingehuurd om de facelift van de Marina te begeleiden, niet om deze vorm te geven. Ondanks het feit dat het eigen designteam van British Leyland uiteindelijk verantwoordelijk was voor het uiteindelijke ontwerp van de Ital werd om marketingtechnische redenen toch de naam van Giugiaro aan de auto verbonden. Giugiaro heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij er niet blij mee was dat zijn naam aan de Ital was verbonden, het was niet bepaald een auto waar hij de naam ItalDesign aan wilde verbinden.

Moris Ital Estate / StationVan meet af aan was min of meer bekend dat de Ital geen lange carrière zou krijgen. De belangrijkste concurrenten zoals de Austin Allegro, de Ford Escort en de Vauxhall Astra / Opel Kadett waren inmiddels al overgestapt op voorwielaandrijving en het werd duidelijk dat ook Morris niet achter kon blijven. Maar omdat het nog een tijdje zou duren voor er een echt nieuwe auto onder naam Morris op de markt gebracht kon worden werd besloten oude wijn in nieuwe zakken te verkopen. De Ital kreeg behield dan ook de oude motoren uit de Marina, werd de bodemplaat inclusief de wielophanging overgenomen en was zelfs de carrosserie grotendeels ongewijzigd. Wel werd er naast de bestaande 1,3 en 1,7 motor een 2,0 liter motor beschikbaar, die onder andere ook in de Rover en Princess te vinden was. Deze motorvariant was vanaf 1981 ook met een automaat beschikbaar. De driedeurs coupé variant van de Marina werd overboord gezet en de Ital werd leverbaar als vierdeurs en als Estate. Als bedrijfsauto werden daar nog een pick up en een bestelversie aan toegevoegd. Naast de productie in Engeland werd de Ital ook op kleine schaal in Portugal geassembleerd, deze Itals waren allemaal voorzien van een, toen al antieke, 1,5 liter dieselmotor, goed voor 37 pk en werden verkocht onder de naam Marina D.

Moris Ital Van in dienst van de AAIn begin lukte het Britisch Leyland nog om redelijke aantallen van de Ital te verkopen, maar al heel snel nam de vraag af. De slechte kwaliteit en betrouwbaarheid van de Ital bezorgden de auto een bedenkelijke reputatie, een reputatie die de Marina ook al had gehad en waarom juist de nieuwe naam Ital, naar het nu bleek vergeefs, werd geïntroduceerd. In 1982 kreeg de Ital nog een laatste update met een vernieuwde voor- en achterwielophanging. Maar al in februari 1984 werd de vierdeurs Ital uit productie genomen, een half jaar later volgden de Estate en de bedrijfsauto uitvoeringen. Dit betekende tevens meteen het einde van het merk Morris want een opvolger van de Ital zou er nooit komen. Met het verdwijnen van de Ital verdween het merk Morris geruisloos van het toneel. De productiecapaciteit werd door British Leyland gebruikt voor de opvolgers van het zustermerk Austin: de Austin Montego (1984) en Austin Maestro (1985) die het stokje van de Ital moesten overnemen.

terug naar voorpagina