• Archief
<B><EM>Vergeten auto’s:</B></EM> Citroën LN / LNA

Vergeten auto’s: Citroën LN / LNA

De afgelopen 125 jaar zijn er vele automodellen op de markt gebracht. Het ene model was succesvoller dan de andere. Sommige modellen zijn populaire oldtimers geworden andere zijn in de vergetelheid geraakt. De komende tijd haalt OldtimerNieuws deze vergeten auto’s weer voor het daglicht. Vandaag een vergeten Citroën: de LN/LNA.

Citroën 2CVBegin jaren zeventig staat Citroën aan de rand van de financiële afgrond. De GS doet weliswaar goede zaken, maar met de 2CV (met als varianten de Dyane en Ami) en de DS/ID heeft verder Citroën enkel verouderde modellen in haar gamma. De ontwikkeling van de opvolger van de CX kostte veel geld. Tel daar bij op de oliecrisis van 1973, de te lange ‘twee basismodellen’ strategie, het opkopen van Maserati en het feit dat de Franse overheid besluit dat Fiat haar aandeel in Citroën moet verkopen en het faillissement van Citroën is in 1974 onafwendbaar. Maar omdat de Franse regering bang is voor de massaontslagen voert ze de druk op Peugeot op om het noodlijdende Citroën in te lijven. In 1975 is het ontstaan van de PSA Groep een feit.

Citroën LNDe eerste stap die Peugeot zet is het gamma van Citroën uit te breiden met een klein modern model. Deze nieuwe auto moest uiteindelijk de aloude Eend vervangen. Om de ontwikkelingstijd te beperken en niet in de laatste plaats om kosten te besparen wordt de nieuwe Citroën gebaseerd op de in 1974 geïntroduceerde tweedeurs Peugeot 104 Z. Het grootste verschil tussen de Peugeot 104 en de tot Citroën LN gedoopte nieuwe model is de motor. De 602 cc luchtgekoelde tweecilinder (32 pk) uit de Eend/Ami vervangt de watergekoelde viercilinder motor van Peugeot. De LN werd dan ook als een goedkope variant van de 104 Z in de markt gezet, hoewel werd benadrukt dat het toch om een echte Citroën ging. Het feit dat Citroën kort na de overname van Peugeot met een model kwam dat was gebaseerd op een Peugeot model lag namelijk nogal gevoelig. Er werd dan ook alles aan gedaan om duidelijk te maken dat Citroën haar eigen gezicht zou behouden en niet tot een B-merk van Peugeot zou verworden.

Citroën LNADe LN is alleen leverbaar in Frankrijk, maar in 1978 komt daar verandering in. De LN wordt in dat jaar opgewaardeerd naar de Citroën LNA door de LN te voorzien van een nieuwe 652 cc tweecilinder motor (36 pk) uit de in dat jaar geïntroduceerde Citroën Visa, die overigens technisch was gebaseerd op de LN. De LNA komt ook beschikbaar voor de export en wordt overal in Europa verkocht. Tegelijkertijd met de introductie van de LNA komt er binnen de Peugeot-stal nog een nieuwe loot aan de Peugeot 104 stam: de Talbot Samba en daarmee is het driespan Peugeot 104 – Citroën LNA – Talbot Samba compleet. Uiterlijk verschillen de auto’s weliswaar van elkaar, maar het is duidelijk zichtbaar dat de auto’s nauw verwant zijn waardoor het zo gewenste eigen Citroën gezicht uitblijft.

Citroën LNA interieurDe Citroën 2CV6 is eind jaren zeventig, begin jaren tachtig nog steeds populair, ook de Citroën Visa, die een directe concurrent in eigen is, doet goede zaken. Er blijft dan ook maar een bescheiden rol over de LNA. Er wordt nog geprobeerd om het tij te keren door de LNA in 1982 een facelift te geven en te voorzien van de watergekoelde viercilinder motor uit de Visa, maar populair blijkt de LNA niet te worden. In 1986 valt het doek voor de LNA en wordt het model stilletjes afgevoerd. De opvolger, de AX, krijgt een totaal eigen Citroën gezicht en weet het stokje met groot succes over te nemen en zal veel populairder worden dan de LN/LNA ooit is geweest. De LN/LNA heeft eigenlijk in Frankrijk en later ook Italië enig succes gehad. In totaal zijn er van LN: 129.611 (1976-1979) en de LNA: 223.,772 (1978-1986) exemplaren gebouwd. Ter vergelijking: van de Visa verlieten er 1.254.390 (1978-1988) exemplaren de fabriek.

terug naar voorpagina