• Archief
<B><EM>Vergeten auto’s:</B></EM> Saab-Lancia 600

Vergeten auto’s: Saab-Lancia 600

De afgelopen 125 jaar zijn er vele automodellen op de markt gebracht. Het ene model was succesvoller dan de andere. Sommige modellen zijn populaire oldtimers geworden andere zijn in de vergetelheid geraakt. De komende tijd haalt OldtimerNieuws deze vergeten auto’s weer voor het daglicht. Vandaag een vergeten model met Italiaanse roots en een Zweedse naam: de Saab-Lancia 600.

Saab 600 1980In 1980 ziet een wel heel bijzondere Saab het daglicht, de Saab 600. Hoewel er wel degelijk een Saab logo op de auto is te vinden gaat het echter om een Lancia Delta die omgedoopt is tot een Saab 600. Saab was met de Fiat groep een samenwerking aangegaan om een nieuw, groter model voor de Saab 900 te ontwikkelen. Dat zou later het ‘Type 4’ project worden waaruit de Saab 9000, de Lancia Thema, de Fiat Croma en de Alfa Romeo 164 zouden voortkomen. Met het wegvallen van de Saab 96 wilde Saab ook een nieuw kleiner model kunnen aanbieden. Met net als voor de ontwikkeling van de Saab 9000 had Saab geen geld om zelf een model te ontwikkelen. Vanuit de samenwerking met Fiat werd daarom besloten om de Lancia Delta om te dopen tot Saab-Lancia 600. De Saab-Lancia werd alleen in Noorwegen en Zweden geleverd. De Saab 600 was leverbaar als GLS en de exclusieve GLE. De GLE werd als gevolg van tegenvallen de verkopen door de hoge prijs al snel weer uit de prijslijst gehaald. De Saab-Lancia was alleen leverbaar met de 1,5 liter Lancia motor gekoppeld aan een 5 versnellingsbak.

Saab 600 1980Technisch was de Saab-Lancia 600 niet helemaal identiek aan zijn Italiaanse broer de Lancia Delta. Saab zorgde voor een betere verwarming, een sterkere startmotor, beter roestpreventie en een verbeterde ontsteking. Dit alles mocht echter niet helpen om de auto een betere kwaliteitsimago te geven. Door de aanpassingen in verwarmingsysteem had de Saab-Lancia problemen met oververhitting en ondanks de betere roestpreventie bleek de metallic lak al na een paar jaar los te laten. Toen de kinderziektes waren opgelost was het al te laat. De relatief hoge prijs, voor slechts een klein bedrag extra kon je ‘echte’ Saab 90 kopen, en de kwaliteistproblemen hadden er voor gezorgd dat de verkopen sterk achter bleven. Officieel werd de Saab 600 nog tot 1984 geleverd, maar de laatste 2 productiejaren van dit model werden nog nauwelijks exemplaren aan de man gebracht.

Saab-Lancia 600 folder

terug naar voorpagina