• Archief
<B><EM>Vergeten auto’s:</B></EM> Citroën Axel

Vergeten auto’s: Citroën Axel

Begin jaren zeventig was Citroën naast een opvolger voor de DS ook bezig met het ontwikkelen van een opvolger van de Ami. Het model zou, net als de AMI tussen de 2CV en de GS worden geplaatst. In tegenstelling tot de Ami werd als uitgangspunt niet de Eend, maar de GS als basis gebruikt. Intern kreeg de nieuwe auto de code project Y / TA mee. Door de overname van Citroën door Peugeot werd project Y echter stop gezet en werd als basis voor de opvolger van de Ami niet de GS gekozen, maar de Peugeot 104. Dat betekende echter niet dat project Y / TA geruisloos in archief terecht zou komen.

Project Y2, de basis voor de latere Oltcit/AxelBegin jaren zeventig wil het communistische regime in Roemenië de eigen auto-industrie uitbreiden. Naast Renault die al in Roemenië actief in de Dacia joint venture en Fiat (Lada, Polski Fiat, Zastava) wilde ook Citroën best de stap naar de Oostblokmarkt maken. Citroën haalt Project Y weer van de plank en biedt daarmee de Roemenen daarmee een eigen model aan. In 1977 tekenen de Roemeense staat en Citroën een overeenkomst waarmee de joint venture Oltcit SA Craiova een feit is. Op basis van project Y / TA wordt door Citroën een driedeurs auto ontwikkeld die het Roemeense Craiova wordt gebouwd.

OltcitDe nieuwe Oltcit gaat in 1982, als de typische Oostblok bureaucratie is overwonnen, in productie. Er komen vier verschillende versies op de markt. Als eerste de Special, de bekende tweecilinder motor uit de Visa / Eend. Het volgende model is de Club met een 1129 cc luchtgekoelde viercilinder boxermotor uit de GS. Van de Club is er ook een TRS uitvoering die eerst is voorzien van een sterkere 1200 cc motor, later opgevolgd door een 1299 cc motor met vijfversnellingsbak uit de GSA. Uiterlijk heeft de Oltcit veel overeenkomst met de Visa, maar wanneer de twee auto’s naast elkaar worden geparkeerd zijn er toch duidelijke verschillen aan te wijzen. Rondom was de auto voorzien van torsiestaafvering. Rekeninghoudend met het slechte wegennet in het Oostblok was de bodemvrijheid expres wat vergroot. Dit kwam echter de wegligging niet ten goede. Net als de GS/GSA was de Oltcit voorzien van schijfremmen op de voor- en achterwielen. In het interieur is Oltcit direct herkenbaar als een Citroën. Het dashboard is bijvoorbeeld uitgerust met dezelfde bedieningssatellieten als de Visa en later de GSA. De Oltcit werd niet alleen verkocht in Roemenië, maar ook in Columbia , Syrië, Jordanië, Egypte, Turkije en Bulgarije.

Citroën AxelOnder de naam Citroën Axel verschijnt de Oltcit in 1985 ook bij ons op de markt. In de Citroën showroom is de Roemeense Citroën echter een vreemde eend in de bijt. Hoewel de techniek en het ontwerp bekend zijn, is de afwerking dat niet. Bovendien is met de introductie van de BX en het verdwijnen van de GSA de rol van de luchtgekoelde motor ook binnen het gamma van Citroën wel uitgespeeld. De lawaaiige en dorstige luchtgekoelde motoren uit de Axel zijn dan ook geen pluspunten. Dat alles moet worden goedgemaakt door de scherpe prijsstelling die de Axel meekrijgt. De Club is in Frankrijk zelfs goedkoper dan een Eend. Veel handen krijgt de Axel echter niet op elkaar en vier jaar na zijn introductie in de Europese showrooms wordt de Axel al weer met stille trom via de achterdeur afgevoerd. Naar schatting zijn er ongeveer 20.000 Oltcit’s onder de naam Axel in het Westen verkocht.

Olten / RodaeHoe het verder ging met de Oltcit? Eind jaren tachtig trekt Citroën de stekker uit de samenwerking en gaan de Roemenen in eerste instantie zelfstandig verder. In 1991 komt het tot een rechtzaak tussen Citroën en Oltcit en wordt Oltcit gedwongen haar naam te veranderen in Olten. In 1994 neemt Daewoo een controlerend belang in het bedrijf. Op dat moment krijgt de Oltcit die inmiddels de naam Olten draagt voor de laatste keer een nieuwe naam. Onder de naam Rodae 12 TRS worden nog ongeveer 4000 exemplaren van de meest luxe variant uit de oorspronkelijke Oltcit serie gebouwd alvorens de productie definitief wordt gestaakt. In totaal slechts 60.000 exemplaar van deze Franse Roemeen gebouwd. Sinds 2008 is Ford eigenaar van de fabriek waar nu de Ford Transit Connect van de lopende rolt.

terug naar voorpagina