• Archief
<B><EM>Vergeten auto’s:</B></EM> ARO

Vergeten auto’s: ARO

De afgelopen 125 jaar zijn er vele automodellen op de markt gebracht. Het ene model was succesvoller dan de andere. Sommige modellen zijn populaire oldtimers geworden andere zijn in de vergetelheid geraakt. De komende tijd haalt OldtimerNieuws deze vergeten auto’s weer voor het daglicht. Vandaag een merk dat ooit op kleine schaal succes heeft geboekt in het 4×4 segment: het Roemeense ARO.

ARO M461Het Roemeneense automerk ARO is in 1957 ontstaan als een assemblage fabriek van de Russische GAZ 69, een vierwielaangedreven Russische terreinwagen die als tegenhanger van de Willys Jeep kan worden gezien. De naam ARO is simpelweg een afkorting voor Auto Romania. Het eerste model dat het daglicht ziet is de ARO IMS-57 die grotendeels met de hand wordt gebouwd. Twee jaar later is wordt dit model afgelost door de M-59, die de opmars is voor de M461, nog steeds op basis van de GAZ 69. De M461 is vanaf 1964 tot 1975 in productie en zorgt ervoor dat ARO een producent van enige omvang wordt. De M461 wordt met name gebruikt voor legerdoeleinden, maar wordt ook aan particulieren geleverd en naar Columbia en China geëxporteerd.

ARO 24ARO blijft zich tot eind jaren zestig toe spitsen op doorontwikkelde varianten van de GAZ 69. In 1968 wordt een prototype voorgesteld van een eigen model. Vier jaar later is het zover, in 1972 komt ARO voor het eerst met een eigen auto op de markt. Bijna vanzelfsprekend gaat het om een vierwielaangedreven terreinwagen. Maar de nieuwe ARO 24 serie breekt totaal met de ouderwetse Russische stamvader. De nieuwe ARO 24 is voorzien van een totaal nieuwe, veiliger, carrosserie. Ook krijgt de nieuwe auto een nieuwe, 2,5 liter benzine motor. Er komen verschillende varianten op de markt. Naast de 240 is een tweedeurs versie met canvasdak, de 244 een vierdeurs versie met stalen dak is er ook een pick-up versie 242 (canvasdak) en 243 (stalen dak). De ARO 24 gaat een lang lever tegemoet en blijft tot 2003 in productie. In de loop der jaren wordt de auto continu aangepast en verbeterd. Zo wordt het chassis volledig veranderd en zijn er naast eigen benzine en dieselmotoren ook motor van onder ander Renault, Peugeot en Ford toegepast. Op basis van het chasis van de ARO 24 wordt ook op kleine schaal een busje geproduceerd.

ARO 10Naast de ARO 24 komt ARO in 1980 met een kleiner model op de markt: de ARO 10. De ARO 10 werd ook als Dacia verkocht en had dan ook Dacia techniek aan boord, waaronder de motor. In de auto werd onder verschillende namen aan de man gebracht, zo heette de auto in Engeland Dacia Duster, een naam die vandaag de dag ook weer wordt gebruikt door Dacia. De ARO was ontworpen als 4×4 maar ook leverbaar als tweewielaangedreven auto. Net als de grote 24-serie is de ARO 10 ook leverbaar een groot aantal varianten, tweedeurs met canvas of stalen dak en ook als pick-up. Slechts een klein deel van de productie van de ARO 10 bleef in Roemenië, maar liefst 90% was voor de export. De ARO 10 was met name populair in Engeland, Italië, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Griekenland. In Nederland was Primacar in Prinsenbeek als importeur van ARO (en Dacia) actief. Speciaal voor de export zijn er ook andere motor leverbaar zoals een dieselmotor van VW of Pegaso. Net als de ARO 24 blijft de ARO 10 tot 2003 in productie als ARO wordt verkocht Cross Lander. De overname pakt echter verkeerd uit en eindigt na een rechtzaak in 2006 in een faillissement.

terug naar voorpagina