• Archief
75 Jaar Mopar

75 Jaar Mopar

Tijdens de recessie die volgde op de beurscrash van Wall Street in 1929 werd in de Verenigde Staten door de Federal Trade Commission een mandaat ingesteld waardoor de grote Amerikaanse automerken niet langer zelf onderdelen voor hun auto’s mochten verkopen. Dit mandaat werd ingesteld om te voorkomen dat ze een monopolie positie zouden krijgen. Als reactie hierop richten de grote autofrabikanten nieuwe bedrijfjes op die de verkoop van onderdelen op zich namen. Bij Chrysler was dit het bedrijf Motor Parts Corporation, bij Ford was dit MotorCraft en bij General Motors Delco en Remy, later Delco-Remy.

De Motor Parts Corporation werd in 1937 opgericht en de naam werd afgekort tot Mopar, een samenvoeging van Motor en Parts. De naam Mopar verscheen als eerste op de antivries dat als serviceonderdeel voor alle merken uit de Chrysler stal op de markt werd gebracht. Doordat alle merken uit de Chrysler groep, zoals Chrysler, Plymouth, DeSoto en Dodge, allemaal gebruik maakten van de Mopar onderdelen werd de naam Mopar al snel synoniem voor auto’s van de Chrysler groep.

In de jaren vijftig bracht Mopar allerlei accessoires en tuning-onderdelen op de markt en werd de naam Mopar met Nascar en later in de jaren zestig de Musce-cars verbonden. Vandaag de dag is Mopar nog steeds een begrip en hier vooral bekend van de tuning-onderdelen en het customizen van auto’s uit de Chrysler groep.

terug naar voorpagina