• Archief
<B><EM>Made in Holland:</B></EM>  Eysink

Made in Holland: Eysink

Als autoproducent het Nederland internationaal gezien nooit een echte rol gespeeld. Dit betekent echter niet dat er in Nederland geen auto’s worden gebouwd. Vandaag de dag bij Nedcar in Born en bij bijvoorbeeld een kleine fabrikant als Donkervoort. In de serie “Made in Holland” is de komende periode een aantal artikelen te lezen over de auto’s die in Nederland het levenslicht zagen. Als tweede in de serie een merk dat als echte pionier kan worden gezien: Eysink.

In 1886 richt Dick Eysink de Amersfoortse Rijwiel-, Automobiel- en Machinefabriek op. Aanvankelijk waren machines en fietsen de hoofdactiviteit. In 1897 presenteerde Eysink echter een zelf ontwikkelde auto. De auto was gebouwd door de zonen van Dick Eysink, Menno en August. Zover bekend was deze auto nog voorzien van een geïmporteerde motor, waarschijnlijk van Benz. De Eysink was een modern ontwerp en was al voorzien van een stuurwiel, terwijl de meeste auto’s uit die tijd nog een stuurstok hadden. In 1899 was de auto klaar om in productie genomen te worden. De productie bleef in de beginjaren beperkt tot enkele stuks. Bijzonder was Tussen 1905 werd de productie van auto’s even stilgelegd maar vanaf 1907 begint Eysink te adverteren met de auto bouwt een goede naam op. Het aantal werknemers steeg van 50 in 1908 naar 150 in 1912.

Eerste auto Eysink 1897Tot ongeveer 1910 zijn het vooral grote auto’s die fabriek verlaten. De markt voor grote auto’s is beperkt en de aantallen blijven bescheiden. Eysink komt daarom met een kleine auto, de Bèbè. Helaas komt deze auto pas kort voor de Eerste Wereldoorlog op de markt en zijn vele concurrenten Eysink al voorgegaan. Tijdens de Eerste Wereldoorlog moest door gebrek aan materiaal de productie worden stilgelegd. Toch brak er voor Eysink een goede periode aan, orders van het Nederlandse leger zorgden voor een overvolle portefeuille.

Eysink 1912Na afloop van de Eerste Wereldoorlog werd de productie van auto’s weer opgestart. Maar al snel bleek dat de markt behoorlijk was veranderd. De import van goedkope, met name Amerikaanse, auto’s zorgden ervoor dat de auto’s Eysink te duur waren. Na de productie van ongeveer 325 auto’s werd in 1919 een punt achter de auto’s uit Amersfoort gezet. Het merk Eysink blijft als onder andere fabrikant van motoren en fietsen wel voortbestaan. Vandaag de dag is er nog slechts één Eysink auto over, een Eysink 10/12 pk, 4-cilinder uit 1912. Deze auto is geheel gerestaureerd en maakt onderdeel uit van De Louwman Collection.

Lees meer artikelen uit de serie ‘Made in Holland’:
Spyker

terug naar voorpagina