• Archief
Blij dat ik Rij, 125 jaar autoreclame in Louwman Museum Den Haag

Blij dat ik Rij, 125 jaar autoreclame in Louwman Museum Den Haag

Van 17 februari 2012 tot en met 15 april 2012 vindt in het Louwman Museum in Den Haag de tentoonstelling Blij dat ik Rij, 125 jaar autoreclame plaats. De tentoonstelling belicht op een originele en verrassende manier de maatschappelijke en culturele betekenis van de auto, aan de hand van spraakmakende reclamecampagnes uit binnen- en buitenland. Blij dat ik Rij, 125 jaar autoreclame is een primeur. Het is de eerste overzichtstentoonstelling over autoreclame die in Nederland georganiseerd wordt.

Autoreclame vertelt veel over onszelf en over onze samenleving. Dat verhaal wordt in de tentoonstelling op een toegankelijke, leuke en kleurrijke wijze verteld. Via advertenties, affiches, commercials en ander reclamemateriaal. De tentoonstelling neemt de bezoeker mee op een reis door de tijd langs verschillende thema’s, zoals Stijl en Status, Big is Beautiful, Klein maar Fijn en De vrouw en de Auto. De tentoonstelling zal voor veel bezoekers een feest der herkenning en een bron van verrassing zijn. Wie kent niet de grappige tv-reclame “Met de Fiat Panda lach je iedereen uit” of de overenthousiaste autoverkoper van Citroën? Naast bekende autoreclames uit eigen land zullen er ook vele campagnes uit het buitenland te zien zijn, zoals de reclame voor Pierce-Arrow, Cadillac en de legendarische Amerikaanse campagne voor de Volkswagen Kever.

De tentoonstelling is samengesteld door Wilbert Schreurs, de enige reclamehistoricus van Nederland, Hans Horwitz, verzamelaar en oud-reclameman, en ontwerper Pim van Schaik. Zij waren eerder betrokken bij de samenstelling van de publiekstentoonstelling 100 jaar ReclameKlassiekers, die in ruim twee maanden ca. 70.000 bezoekers trok.

Meer informatie is te vinden op: www.louwmanmuseum.nl

terug naar voorpagina