• Archief
<B><EM>Made in Holland:</B></EM>  NEKAF – deel 2

Made in Holland: NEKAF – deel 2

Als autoproducent het Nederland internationaal gezien nooit een echte rol gespeeld. Dit betekent echter niet dat er in Nederland geen auto’s worden gebouwd. Vandaag de dag bij Nedcar in Born (hoe lang nog?) en bij bijvoorbeeld een kleine fabrikant als Donkervoort. In de serie “Made in Holland” is de komende periode een aantal artikelen te lezen over de auto’s die in Nederland het levenslicht zagen. Als vierde aflevering in de serie het tweede en laatste deel over een bijzondere fabriek in Rotterdam: NEKAF.

Simca ArondeHoewel de auto’s uit de NEKAF-fabriek aanvankelijk goed werden verkocht bleek de kwaliteit al snel tegen te vallen, ook waren de auto’s technisch niet meer helemaal bij de tijd. Dezelfde problemen zouden Kaiser-Frazer ook in de Verenigde Staten de das om doen. Aangezien NEKAF een zelfstandige fabriek was, die niet alleen afhankelijk hoefde te zijn, ging men op zoek naar andere fabrikanten. Al in 1949 nam NEKAF het importeurschap van Simca over dat tot op dat moment in handen van Leonard Lang. Niet lang daarna begon NEKAF ook met het assembleren van Simca auto’s voor de Benelux markt. Het eerste Simca model dat de fabriek in Rotterdam verliet was de Simca 8. Toen Simca in 1951 met de nieuwe Aronde op de markt werd ook dat model in Rotterdam geassembleerd. Doordat de productie van Kaiser-Frazers steeds meer naar de achtergrond verdween werd Simca steeds belangrijker voor NEKAF.

De eerste NEKAFNa de overname van Willys-Overland werd ook de burgeruitvoering van de Jeep bij NEKAF geassembleerd. Maar ook van dit model werden geen grote aantallen afgezet. Naast de Simca en Jeep modellen werd nog een ander merk in Rotterdam geassembleerd: het Engelse Hillman. Vanaf 1953 tot 1956 rolden de Hillman Minx en de Hillman Husky ook in Nederland uit de fabriek. Voor NEKAF was het verdwijnen van Hillman geen groot verlies want in januari 1955 kreeg NEKAF de opdracht om Jeeps aan Nederlandse leger te leveren. De opdracht omvatte de levering van 4.000 M-38A1 Jeeps. De Jeeps werden als CKD kits uit de Verenigde Staten aangeleverd en met slechts een paar kleine aanpassingen aan Nederlandse leger geleverd. Na de levering van de eerste 4.000 NEKAF Jeeps bestelde het leger in 1959 nog eens 1.642 exemplaren bij NEKAF. Er kwam nog een vervolg bestelling, maar die werd niet meer door NEKAF geleverd. Een levering van nog eens 2,237 Jeeps werd door Kemper & Van Twist Diesel uitgevoerd. Binnen het leger waren de Jeeps inmiddels bekend geworden als NEKAFs.

Saab 96 - 1963In 1955 stopt de personenautoproductie bij het inmiddels tot Willys Motor gedoopte Kaiser-Frazer. NEKAF blijft in Nederland actief als assemblagefabriek voor Simca, op 5 december 1956 loopt de 10.000e in Nederland geassembleerde Simca van de band. Ondertussen breidt Simca het aantal in Nederland geassembleerde modellen steeds verder uit. In 1958 worden alle modellen van Simca in Nederland geassembleerd. Na de inmenging van Chrysler bij Simca besluit Chrysler het assembleren van haar modellen in Antwerpen stop te zetten en ook onder te brengen bij NEKAF. Met de komst van E.E.G. is het assembleren van Simca’s in Rotterdam niet langer lonend en gaat men verder met het alleen de Chrysler modellen. De Chryslers worden nog korte vergezeld door de Zweedse Saab 96 die in kleine aantallen ook in Rotterdam is geassembleerd. In 1970 ziet er somber uit voor assemblage in Rotterdam als ook de importheffingen op Amerikaanse auto’s verdwijnen. Doordat Simca op dat moment een capaciteitsprobleem heeft blijft de fabriek nog tot 1971 in bedrijf, maar dan valt definitief het doek voor NEKAF. In totaal heeft de fabriek in 22 jaar 86.406 geassembleerd.

Lees ook NEKAF – deel 1

Lees meer artikelen uit de serie ‘Made in Holland’:
Spyker
Eysink

terug naar voorpagina