• Archief
Politiek neemt oldtimers weer onder vuur

Politiek neemt oldtimers weer onder vuur

Vandaag dook in verschillende media het bericht op dat de staatssecretaris van Milieu Joop Atsma (CDA) de ‘massale import van jonge oldtimers’ zat is. De staatsecretaris wil doormiddel van milieuzones de zwaar vervuilende auto’s weren uit de binnensteden. Het lijkt er weer sterk op dat de goede weer onder de kwade moeten lijden.

Bij de redactie van OldtimerNieuws kwam het nieuws wel een beetje vreemd over. Hadden we niet net een nieuwe vrijstellingsregeling voor oldtimer gekregen die er duidelijk op gericht is om de problematiek van de ‘massale import van jonge oldtimers’ in te dammen. Maar het is natuurlijk een publiek geheim dat met name auto’s uit 1986 gericht worden verkocht en gekocht om daarmee een belasting voordeel te behalen. Met de invoering van de brandstoftoeslag merken ‘de kilometervreters’ uiteindelijk wel dat het financieel niet meer aantrekkelijk is om een oldtimer te rijden. Wat de staatsecretaris natuurlijk ook ziet is dat het effect van de brandstoftoeslag pas op wat langere termijn zichtbaar zal worden. Vandaag is het nog goed mogelijk om voor een bescheiden bedrag een 26 jarige auto uit bijvoorbeeld Duitsland te halen omdat die daar met rode ‘umweltplakete’ weinig waarde meer heeft. Zo vindt ongetwijfeld menige diesel oldtimer zijn weg naar Nederland.

In Nederland is 4,4% van het totale voertuigenbestand ouder dan 25 jaar. Uit onderzoek van de Fehac blijkt dat gemiddeld deze oldtimers 1900 kilometer per jaar afleggen. Concreet betekent dit dat minder dan 0,2% van de kilometers in Nederland met een oldtimer wordt gemaakt. Een spreekwoordelijke druppel op een gloeiende plaat. Toch blijft de politiek van tijd tot tijd zich als fervent tegenstander van de oldtimer opwerpen. Waarom?

Uiteraard heeft veel met beeldvorming te maken. Het grootste probleem is dat de meeste oldtimers niet of nauwelijks op straat te zien zijn. In de winter staan de meeste oldtimer binnen en komen pas weer voor een ritje in het weekend buiten als de zon schijnt. De oldtimers die veelal wel zichtbaar zijn, zijn juist de oldtimers die worden gebruikt om een fiscaal voordeel te behalen. En daar wringt de schoen.

Overigens slaat Atsma wel een beetje door wanneer hij beweert dat in omringende landen oldtimers al geweerd worden uit de steden. Iedere oldtimerliefhebber weet dat er bijvoorbeeld in Duitsland al lang een regeling bestaat dat oldtimers gewoon de milieuzones in mogen. Bijzonder om te melden is dat vanuit de kant van de PvdA zelfs geopperd wordt dat er voor jonge oldtimers strenge APK-eisen moeten gelden. Waarschijnlijk fronsen ze bij de FEHAC al weer hun wenkbrauwen.

Politiek en oldtimers? Dat lijken geen goede vrienden. Hopelijk lukt het ook deze keer weer om de politiek te overtuigen dat er ook heel veel oldtimerbezitters zijn die zich keurig gedragen en heel veel plezier aan hun bezit beleven. Moeten deze mensen de dupe worden van de ongewenste beeldvorming en politieke geldingsdrang?

terug naar voorpagina