• Archief
Naar het buitenland met oldtimer of youngtimer, let op wat u tankt

Naar het buitenland met oldtimer of youngtimer, let op wat u tankt

Gaat u dit jaar met de oldtimer of youngtimer naar het buitenland, let dan op wat u tankt. Wanneer er in Nederland Euro 95 wordt getankt, dan is daar op dit moment wordt er in Nederland maximaal 5% bio-ethanol aan de benzine toegevoegd. In Frankrijk echter is sinds vorig jaar ook benzine met 10% bio-ethanol op de markt. Deze wordt onder de naam of met de toevoeging E10 in de naam verkocht. Ook in Duitsland wordt sinds begin 2011 E10 op een steeds grotere schaal bij de pomp verkrijgbaar.

Wat is er ook al weer aan de hand met E10? Wanneer E10 in een oldtimer wordt getankt is er de kans dat er in eerste instantie weinig aan de hand is. Echter de ethanol in de benzine tast brandstofleidingen en pakkingen aan met lekkage en het eerste geval brand als gevolg. Ook eventuele schade aan kleppen en klepzetels sluiten experts niet uit. Ethanol is niet alleen agressiever dan benzine, het veroorzaakt ook eerder corrosie en het bezit geen enkele smerende werking. In sommige gevallen kan ook de aluminium carburateur of spruitstuk worden aangetast.

Vanuit Duitsland komen steeds meer berichten binnen de ervaringen met E10 in oldtimer en youngtimers. Zo publiceerde Mercedes-Benz een lijst met auto’s de wel en niet E10 verdragen en zorgde BMW voor verwarring door eerst te zeggen dat het gebruik van E10 niet zonder meer was aan te raden om later te verklaren dat E10 probleemloos gebruikt kan worden in alle modellen zolang het minimale voorgeschreven oktaangetal voor het bepaalde model maar wordt gehaald.

Desgevraagd laat een woordvoerder van Shell weten dat het nog niet duidelijk is wanneer E10 in Nederland aan de pomp verkrijgbaar is. Tot 2013 zitten de oldtimereigenaren in Nederland in ieder geval nog goed. Tot die datum die in Europees verband is vastgelegd leveren de benzinemaatschappijen een een zogenaamde ‘protection grade’ die niet meer dan maximaal 5% bioethanol bevat. Wat het vervolg scenario wordt is nog onbekend.

terug naar voorpagina