• Archief
Vragen in Tweede Kamer over belastingvrijstelling geïmporteerde oldtimers

Vragen in Tweede Kamer over belastingvrijstelling geïmporteerde oldtimers

In Nederland zijn circa 560.000 motorrijtuigen geregistreerd van 25 jaar en ouder, waarbij van zo’n 20% van de voertuigen op dit moment geen gebruik wordt gemaakt omdat het kenteken is geschorst (gegevens 2011). Ruim 40% van de in Nederland geregistreerde oldtimers is voor het eerst in gebruik genomen in een ander land en pas op een later tijdstip in Nederland geregistreerd. Op dat laatste punt wringt de schoen. Uit import statistieken blijkt dat van de bijvoorbeeld 88.819 in 2011 uit het buitenland geïmporteerde auto’s maar liefst 21% ouder dan 25 jaar was. In getallen betekent dit dat er 18.636 oldtimer extra op de weg zijn gekomen. Tot zover is er nog niet zoveel aan de hand. Maar zoals al vaker op OldtimerNieuws was te lezen gaat het om beeldvorming. Van de 18.636 oldtimers waren er 13.277 in de leeftijdscategorie tussen de 25 en 27 jaar. Ongetwijfeld zitten daar auto’s tussen die niet door liefhebbers zijn geïmporteerd met de intentie om deze oldtimers te koesteren om er op mooie zonnige van te genieten. Helaas beland een aantal van deze auto’s op parkeerhavens in woonwijken om tijdens alle seizoenen ‘goedkoop belastingvrij te rijden’. Deze auto’s vallen dan ook extra op omdat de meeste oldtimers netjes binnen (dus uit het zicht) staan gestald en inderdaad alleen met mooi weer buiten komen.

Dit alles heeft er toegeleid dat er stemmen opgingen dat de vrijstelling van de MRB alleen nog maar zou mogen gelden voor auto’s die nieuw in Nederland zijn geleverd en daarmee alleen voor oldtimers waar al minimaal 25 jaar MRB in Nederland is betaald. In een brief aan de Tweede Kamer van Staatssecretaris Weekers legt de Staatssecretaris echter duidelijk uit dat een dergelijk onderscheid, mede op basis van Europese regelgeving, niet mogelijk is. Opnieuw wijst de Staatssecretaris op de nieuwe wetgeving rondom de vrijstelling van de MRB. Met het invoeren van deze regels is een balans gevonden tussen het tegemoet komen van de oldtimerliefhebbers (en het in stand houden van het mobiel erfgoed) en het tegengaan van ongewenste neveneffecten.

terug naar voorpagina