• Archief
Detroit Electric pionier in een verkeerd tijdperk

Detroit Electric pionier in een verkeerd tijdperk

De discussie rondom de elektrische auto beheerst al een aantal jaren de autowereld. Maar deze discussie vond ik meer dan 100 jaar geleden al plaats. Ook in de Verenigde Staten had men toen al aandacht voor de elektrische auto. Er was zelfs een bedrijf dat er in slaagde 1000 tot 2000 elektrische auto’s per jaar te verkopen: Detroit Electric. Detroit Electric ontstond in 1907, als een voortvloeisel uit de Anderson Carriage Company. De auto’s werden aangedreven door een elektromotor, gevoed door lood-accu’s. Vanaf 1911 was er tegen meerprijs zelfs een nikkel-ijzer accu beschikbaar. Tijdens een onafhankelijke test werd in die dagen een actieradius gemeten van maar liefst 340 kilometer, daar kunnen zelfs de huidige elektrische auto’s nog een voorbeeld aan nemen. Bedenk daarbij wel dat de topsnelheid op slechts 30 kilometer per uur lag. In die dagen was dat nog acceptabel, veelal kon er toch niet veel harder worden gereden omdat de wegen dat gewoon niet toestonden.

Doordat tijdens de Eerste Wereldoorlog de prijzen van de benzine flink steeg kon Detroit Electric flinke verkoopcijfers noteren. Toch bleef het merk last houden van het imago dat de auto’s alleen door vrouwen en psychiaters werden gekocht. Een belangrijke reden daarvoor was dat de auto’s relatief simpel te berijden waren. Vrouwen hoefden immers niet het zware start ritueel met de slinger uit te voeren.
De sterke opkomst van de verbrandingsmotoren in de auto verdrong de elektrische auto naar de achtergrond en in 1939 viel het doek voor Detroit Electric.

terug naar voorpagina