• Archief
100 Jaar Bertone

100 Jaar Bertone

In 1912 werd door de toen 28 jarige Giovanni Bertone een werkplaats voor het bouwen van koetsen opgericht. Hij startte in het Italiaanse Turijn met 3 medewerkers. In die tijd waren auto’s nog schaars. Na afloop van de Eerste Wereldoorlog begon Bertone zich meer en meer op de bouw van autocarrosserieën te richten. In de jaren twintig van de vorige eeuw bouwde carrosserieën op chassis van Fast, Chiribiri, Aurea, SCAT en Diatto, maar de belangrijkste waren de eveneens in Turijn gevestigde Fiat en Lancia. Een van de eerste grote successen voor Bertone (en Fiat) was de Fiat 501 Sport Siluro Corsa. Deze auto zou het begin betekenen voor een lange periode van succesvolle modellen.

Fiat 501

In 1933 begon op 19e jarige leeftijd de Giovanni’s zoon Giuseppe te werken voor het bedrijf Bertone. Guiseppe was overigens beter bekend onder zijn bijnaam Nuccio. Op dat moment maakte de hele auto-industrie een moeilijke periode door. Tijdens de depressie wist Bertone zijn bedrijf zelfs te laten groeien waardoor een verhuizing naar een grotere locatie noodzakelijk was. Bertone had nu vijftig medewerkers die dankzij de goede banden met de grote autofabrikanten én het onderscheidende werk van Bertone voldoende werk hadden. Bewijs van het onderscheidende van Bertone is zeker de Fiat 527S Ardita 2500 uit 1934. Hoewel Bertone succesvol bleef zorgde de Tweede Oorlog ervoor dat het bedrijf een pas op de plaats moest maken. Pas in de jaren vijftig, na de wederopbouw en het opleven van de economie na de Tweede Wereldoorlog zat ook Bertone weer in de lift. Zo kwamen er de eerste buitenlandse contracten voor Bertone met MG en Bristol. In 1952 kwam Franco Scaglione aan het hoofd van de ontwerpafdeling te staan en in deze periode werd ook Alfa Romeo een belangrijke partner, wat resulteerde in drie Berlinetta Aerodinamica Tecnica conceptwagens (B.A.T.). In 1953 ontwierp Nuccio Bertone een prototype voor de Alfa Romeo Giulietta Sprint, die werd gepresenteerd op de Turijnse autoshow in 1954. De planning was om te proberen er 1.000 exemplaren van te maken. Het ontwerp sloeg echter zo gaan dat tussen 1954 en 1965 er bij Bertone bijna 40.000 exemplaren van deze auto de fabriek verlieten. Andere aansprekende Bertone ontwerpen uit deze periode zijn de Alfa Romeo Giulietta Sprint Special, de Aston Martin DB2/4 en de Maserati 3500 GT.

B.A.T. 5

In 1959 werd Scaglione opgevolgd door Giorgetto Giugiaro en een paar jaar later werden vooral de GT wagens populair met de Alfa Romeo 2600 Sprint, Ferrari 250 GT, Aston Martin DB4 GT en Maserati 5000 GT. In 1965 verliet Giugiaro het bedrijf en Marcello Gandini kwam in zijn plaats. Marcello Gandini zou er 15 jaar blijven tot hij in 1980 besloot een freelance ontwerper te worden. In deze periode werd aan twee nieuwe belangrijke opdrachten voor nieuwe partners gewerkt: de Simca 1000 Coupé en de BMW 3200 CX limited. Tegelijkertijd werd er ook gewerkt aan een kleine Ferrari, ook al wel bekend geworden onder de naam Ferrarina. Dit project haalde echter de eindstreep niet en daarmee kwam het nooit tot productie. Het publiek kan wel kennismaken met de Iso-Rivolta GT 300 en 340, de Iso Grifo, de Corvair Testudo, de Alfa Romeo Canguro, de Alfa Romeo Giulia GT en tenslotte de Giulietta Sprint. Eind jaren zestig kwam Bertone een aantal bijzondere auto’s. Samen met Lamborghini was de Miura ontworpen. De Miura werd voor het eerst voorgesteld in 1966 op de Autosalon van Geneve. Na Miura volgden de Marzal (1967) en de Espada (1968). Tegelijkertijd werden twee andere coupés voorgesteld: de Alfa Romeo Montreal en the Fiat Dino Coupé. Ook deze auto’s zijn nu zeer gewaardeerde oldtimers geworden.

Lamborghini Miura

In 1972, op een leeftijd van 88 jaar, overleed Giovanni Bertone. Het bedrijf dat hij in 1912 was gestart was echter nog springlevend. Mede als eerbetoon aan Giovanni Bertone werden nog in datzelfde jaar de
Maserati Kamshin en de Fiat X1/9 gelanceerd. Voor de Fiat X1/9 werd voor Bertone een groot succes, tussen 1972 en 1988 (!) rolden er maar liefst 160.000 exemplaren van deze kleine auto met middenmotor uit de fabriek.

Ook in de jaren bleven creaties van Nuccio Bertone succesvol: de Lamborghini Countach, de Dino Ferrari 308 GT4 (1973), de Audi 50 en de Innocenti Mini 90 (1974) zijn samen met de Fiat 131 Abarth Rally (1975) en het prototype Alfa Romeo Navajo (1976) goede voorbeelden van zijn succes. In 1977 komt Bertone als gevolg van de nieuwe samenwerking met Volvo met een coupe op basis van de Volvo 264 TE, de Volvo 262 C.

Citroën BX 1983

Begin jaren tachtig is Bertone niet langer alleen een ontwerp- en productiebedrijf als de Fiat X1/9 en de Fiat Ritmo Cabriolet onder eigen naam op de markt wordt gebracht. Er werken dan 1500 mensen bij Bertone. Vanaf dit moment gaat Bertone zich ook minder met sportwagens bezighouden en sluit onder andere een belangrijke deal met Citroën. Uit deze deal ontstaan de Citroën BX, een belangrijke mijlpaal voor zowel Citroën als Bertone. Als opvolger voor de Volvo 262 C mag Bertone voor Volvo de 780 van A tot Z ontwerpen en in productie nemen. Ook voor Opel mag Bertone een model produceren als GM in 1987 Bertone opzoekt voor de Opel Kadett Cabriolet. Eind jaren tachtig van de vorige eeuw is de Citroën XM opnieuw een ontwerp waarmee Bertone en Citroën veel opzien baren. Bertone gaat in de jaren negentig verder op de in de jaren tachtig ingeslagen weg en ontwerpt en produceert onder andere de Fiat Punto Cabriolet en de Opel Astra Cabriolet. In 1997 overlijdt Nuccio Bertone maar de naam Bertone bestaan. Hoewel het bedrijf een aantal moeilijke jaren en onenigheid in de Bertone familie achter de rug heeft, is Bertone nog steeds van de klinkende namen op het gebied van autodesign.

terug naar voorpagina