• Archief
Oldtimer winterklaar maken: het koelsysteem

Oldtimer winterklaar maken: het koelsysteem

Het is (helaas) al weer tijd om aan de winter te denken. De meeste oldtimerliefhebbers gunnen hun oldtimers in de winter een rustperiode. Ze mijden de koude en de pekel. Het alleen in de garage parkeren is echter niet voldoende om in het voorjaar zonder problemen weer met de oldtimer te kunnen rijden. Inmiddels traditioneel geeft OldtimerNieuws een aantal tips om de oldtimer goed de winter door te helpen. Vandaag het koelsysteem.

Het is wat tegenstrijdig, maar een koelsysteem heeft ook in de winter aandacht nodig. De koelsystemen van onze oldtimers zijn in drie partijen in te delen, een ‘open’ vloeistof gekoeld systeem, een gesloten vloeistof gekoeld systeem en een luchtgekoeld systeem. De mensen met een luchtgekoelde oldtimer mogen dit stukje overslaan. Wanneer er een expansievat aanwezig is voor het koelsysteem, spreken we van een gesloten systeem. In deze systemen wordt in 99,9% van de gevallen gebruik gemaakt van kant-en-klare koelvloeistof. Koelvloeistof gaat lang mee, eventueel bijvullen gebeurt altijd met kant-en-klare koelvloeistof, water bijmengen is niet toegestaan. De vorstbestendigheid van de koelvloeistof gaat meestal tot ongeveer -25 º C. Wanneer koelvloeistof regelmatig wordt ververst, om de twee a drie jaar, is het koelsysteem winterhard. Bij een open koelsysteem wordt gebruik gemaakt van water vermengd met antivries. Antivries zorgt ervoor dat het water in koelsysteem niet bevriest én dat in de zomer het kookpunt van water iets wordt verlegd. Een ander belangrijke eigenschap van antivries is dat het voorkomt dat het koelsysteem verstopt raakt door kalk– en roestaanslag. Vaak wordt echter in zomer bijgevuld met alleen water of wordt er na reparatie bij gebrek aan antivries alleen water in het systeem gedaan. Dat vraagt natuurlijk om problemen in de winter. Om uit te vinden of het koelwater in het systeem de motor voldoende beschermd, kun je bij de garage de beschermingsgraad laten controleren. Met behulp van eenvoudig meetapparaat kun je dat ook zelf doen. Een laatste mogelijkheid is natuurlijk het aftappen van het systeem. Nadeel van deze methode is dat een “droog” koelsysteem corrosie in de hand werkt.

Vergeet niet het ruitensproeier reservoir te vullen met ruitensproeier antivries of spiritus. Na het bijvullen even de ruitensproeier laten werken, dan zijn ook de pomp en de leidingen beschermd tegen vorst.

terug naar voorpagina