• Archief
Terugdraaien km-teller voortaan strafbaar

Terugdraaien km-teller voortaan strafbaar

De Tweede Kamer heeft unaniem ingestemd met een wetsvoorstel om het terugdraaien van kilometertellers in auto’s strafbaar te stellen per 1 januari 2014. In 1991 is geprobeerd om door de inzet van NAP het terugdraaien van kilometertellerstanden tegen te gaan. In de database van NAP staan inmiddels 88 miljoen kilometerstanden opgeslagen van 9,2 miljoen motorvoertuigen. Dankzij het veelvuldig registeren van tellerstanden en het op die manier opbouwen van een kilometerhistorie per voertuig is het percentage Nederlandse auto’s met een teruggedraaide teller teruggelopen naar zo’n 5 procent. Dat is een stuk lager dan in bijvoorbeeld Duitsland, waar naar schatting nog steeds zo’n dertig procent van de auto’s een teruggedraaide teller heeft. Niettemin is dat Nederlandse percentage jaarlijks goed voor een schadepost van pakweg 250 miljoen euro, voor consumenten en bedrijven.

Binnen de huidige mogelijkheden lukt het NAP niet om dat percentage verder te laten dalen. Nu is het nog zo dat alleen het onder valse voorwendselen verkopen van een auto met teruggedraaide teller strafbaar is. Als de benadeelde tenminste kan bewijzen dat dat moedwillig is gebeurd. Dat maakt vervolging van fraudeurs ingewikkeld, duur en tijdrovend. Om dit probleem aan te pakken heeft de Tweede Kamer ingestemd met een wetsvoorstel om ook het terugdraaien zélf strafbaar te stellen. Hierdoor wordt het veel gemakkelijker fraudeurs aan te pakken en het afschrikwekkende effect zal groot zijn.

In het wetsvoorstel is ook geregeld dat bij veel meer momenten de kilometerstand van een voertuig verplicht moet worden ingevoerd in de tellerstandendatabase. Daardoor worden de mazen van het net steeds fijner en wordt het nog veel moeilijker om te frauderen met kilometerstanden. Concreet is afgesproken dat autobedrijven niet alleen bij de APK, maar ook bij elke transactie boven de 150 euro de kilometerstand moeten invoeren.

Onderdeel van de afspraken rond het strafbaar stellen van terugdraaien is voorts dat het bestand met kilometerstanden door de autobranche is overgedragen aan de RDW. De overheid is voortaan verantwoordelijk voor het bijhouden van de standen en het afgeven van een signaal (een soort vinkje) of een auto wel of niet een logische km-stand heeft. De overheid draagt ook zorg voor handhaving van de nieuwe regels. Dat gebeurt door het Landelijk Instituut Voertuigcriminaliteit in samenwerking met justitie, de RDW en de branche. Hiermee is het meer dan ooit belangrijk om niet klakkeloos een kilometer van een oldtimer te vervangen wanneer die defect is geraakt. Informeer eerst bij de garage of de RDW hoe te handelen.

terug naar voorpagina