• Archief
Oldtimer Story – 50 jaar Maserati Quattroporte

Oldtimer Story – 50 jaar Maserati Quattroporte

Recent werd de zesde generatie van de ‘snelste vierdeurs auto’ voor gesteld. We hebben het hier natuurlijk over de Maserati Quattroporte. De Quattroporte kan gezien worden als de grondlegger van het segment van de snelle reislimousines met sportwagenprestaties.

De geschiedenis van de Maserati Quattroporte gaat terug tot 1963 toen vanuit Italië (waar anders) een totaal nieuwe vierdeurs reislimousine op de markt kwam die in staat was comfort en snelheden van 200 km/u te combineren. Inderdaad, precies 50 jaar geleden. Toch begint verhaal eigenlijk nog iets eerder. Begin jaren zestig bestelde Prince Karim Aga Khan een speciale uitvoering van de Maserati 5000 WP (chassis no. 103.060) ontworpen door Pietro Frua. De in 1963 voorgestelde Maserati Quattroporte die Vignale in opdracht van Maserati had ontwerpen leek sterk op het ontwerp van Frua. Het idee achter de Quattroporte was om een snelle reislimousine te maken met als belangrijkste doelgroep staatshoofden, hoogwaardigheidsbekleders en bijvoorbeeld filmsterren. Om de auto aan flinke prestatie te helpen was een 4,1 liter V8 motor gebruikt die goed was voor 265 pk. Als topsnelheid gaf Maserati 230 km/u op. De Quattroporte was leverbaar met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een automatische versnellingsbak met drie versnellingen. Maserati was in de tijd een kleine fabrikant en de Quattroporte was met 216 geproduceerde exemplaren van 1963 tot 1966 een succes te noemen. In 1966 kreeg het model een facelift en vanaf 1968 is een nog sterkere 4,7 liter V8 met 295 pk leverbaar. Met deze motor moest een topsnelheid van 255 km/u mogelijk zijn. Het succes van de Quattroporte duurt voort, van 1966 tot 1970 verlaten 516 exemplaren de fabriek.

Quattroporte IIIn 1968 komt Maserati in handen van Citroën. De modellen van Maserati moeten in grotere aantallen worden geproduceerd en Citroën gebruikt de techniek van Maserati in haar eigen model, de Citroën SM. Op basis van deze SM wordt een opvolger van de Quattroporte ontwikkeld die opnieuw onder dezelfde naam uitgebracht moet worden. In grote lijnen wat de nieuwe Quattroporte een vierdeurs variant van de SM. Dit betekende een V6 motor in plaats van een V8 en voorwielaandrijving in plaats van achterwielaandrijving. Ook de hydropneumatsiche vering van de Citroën SM was in de nieuwe Quattroporte terug te vinden. De Quattroporte II werd op de autoshow van Turijn in 1974 aan het publiek gepresenteerd. Niet veel later moest het inmiddels noodlijdende Citroën afstand doen van Maserati. Tot een echte productie van de Quattroporte II is het dan ook nooit gekomen. Er worden productiegetallen van 13 stuks genoemd die allemaal buiten Europa zijn verkocht omdat de auto nooit een officiële Europese toelating heeft gehad.

Quattroporte IIIMaserati komt in handen De Tomaso en het duurt tot 1979 voordat er dan eindelijk een nieuwe Quattroporte in prijslijst komt te staan. De Quattroporte III was een ontwerp van Giorgio Giugiaro en met een lengte van ruim 5 en breedte van bijna 2 meter een serieuze auto. Zeker als daar ook nog het gewicht van ruim 2.000 kilo bij komt. In vergeleken met de vroeg gestorven Quattroporte II was de Quattroporte III weer een stap terug naar het origineel. De auto was opnieuw uitgerust met een V8 motor en de aandrijving ging via de achterwielen. De V8 motor was leverbaar in twee varianten, een 4,2 liter en 4,9 liter. Goed voor respectievelijk 255 of 280 pk. Met de sterkste motor, die in de meeste gevallen werd besteld, was ondanks het hoge gewicht een topsnelheid van 230 km/u mogelijk. Met een productieperiode van 11 jaar was de Quattroporte III een langlopend model. Vanaf 1986 werd op basis van de Quattroporte een extra luxe versie geleverd die als Maserati Royale aan de man werd gebracht. Voor de Maserati Royale werd het vermogen van de 4,9 liter V8 tot 300 pk verhoogd. In totaal zijn er 2157 exemplaren van de Quattroporte III (inclusief de Royale) geproduceerd.

Quattroporte IVIn 1994 komt er een opvolger onder de naam Quattroporte IV. Dit was de eerste Quattroporte die onder het bewind van Fiat ontstond die in 1993 het stokje van De Tomaso had overgenomen. Het ontwerp was deze keer van Marcello Gandini. De Quattroporte IV leunde optisch en technisch zwaar op de tweedeurs Ghibli uit 1992. Dit betekende dat er in navolging van de kleinere modellen een er nu een Biturbo V6 motor goed voor 284 pk werd toegepast. In 1998 neemt Ferrari het roer bij Maserati over en neemt ook de Quattroporte onder handen. De auto wordt op maar liefst 400 van de 800 punten verbeterd. De vernieuwde versie wordt als Quattroporte Evoluzione aangeduid en komt in meerdere varianten beschikbaar. In totaal worden van de Quattroporte IV zo’n 2400 exemplaren gemaakt. In 2004 komt de nu afgeloste Quattroporte V op de markt. Het ontwerp is van de hand Pininfarina. Met een topsnelheid van 269 km/u is de Quattroporte V een waardige opvolger te noemen. Alleen al in 2006 worden er meer dan 5000 stuks van de nieuwe Quattroporte verkocht. Ook de Quattroporte VI is weer een echte reislimousine die naadloos past in de traditie die ruim 50 jaar geleden begon.

terug naar voorpagina