• Archief
Volvo 240 GL Classic Electric

Volvo 240 GL Classic Electric

In eerste oogopslag rijdt er gewoon een hele mooie Volvo 240 station voorbij. Het karakteristieke motorgeluid ontbreekt echter helemaal. Op de zijkant staat heel groot ‘Electric Volvo’. Wat er bijna geluidloos langs komt rijden blijkt het resultaat van 3 jaar noeste arbeid. In deze periode veranderde een normale Volvo 240 GL Classic in een Volvo 240 GL Classic Electric. Martijn Hendriks is de man achter deze unieke Volvo.

“Volvo gaf in 2009 aan geen toekomst te zien in de elektrische auto, op dat moment besloot ik om zelf dan maar een elektrische Volvo te bouwen”. Bij het bouwen van zijn elektrische Volvo is Martijn niet over een nacht ijs gegaan. Als basis voor zijn project koos hij een Volvo 240 uit 1993, een van de allerlaatste 240’s ooit gebouwd. Deze keuze was overigens niet geheel toevallig. Martijn is een groot liefhebber van de Volvo 240. Zo bezit hij naast de Classic Electric ook een Volvo 240 die nog ouderwets kilometers maakt op benzine.

Electric Volvo

Van meet af aan had Martijn Hendriks al een duidelijk beeld hoe zijn Classic Electric eruit moest zien. Zijn doel was een elektrische Volvo te bouwen die eruit ziet zoals Volvo die zelf zou bouwen. Daarbij komen de woorden veiligheid, kwaliteit en gebruiksgemak groot naar voren. En natuurlijk allemaal minimaal op het hoge kwaliteitsniveau van Volvo zelf. Martijn koos dan ook voor enkel hoogwaardige (elektrische) componenten. Bovendien werd de Volvo 240 zoveel mogelijk in nieuwstaat gebracht.

De elektrische Volvo heeft een actieradius van ongeveer 150 kilometer. Dan moet hij weer maximaal 10 uur aan de lading. “Als ik heel erg mijn best doe, zit er misschien 200 kilometer in”, aldus Martijn. Sinds kort kan hij op een volledig in het dashboard geïntegreerde display aflezen wat de nog resterend actieradius is. “Dat geeft nog meer vertrouwen als je onderweg bent”. Wanneer je onder de ‘motorkap’ kijkt dan is vertrouwen zeker niet ongegrond. Martijn is er absoluut geslaagd in zijn missie om alles eruit te laten zien alsof de 240 als elektrische auto uit de Volvo-fabriek zelf is gerold. Alles is tot in de puntjes afgewerkt. Bij de RDW waren ze niet zo snel overtuigd. Maar uiteindelijk bleek ook hier het kwaliteitsniveau van de ombouw doorslaggevend. Martijn: “tijdens de ombouwperiode zijn de wettelijke eisen fors aangescherpt”. Door vanaf het begin te kiezen voor enkel hoogwaardige componenten was ondanks de scherpere eisen groen licht van de RDW toch mogelijk. Voor doe-het-zelf ombouwers is een conversie door de scherpe eisen op dit moment eigenlijk niet meer haalbaar”.

Electric Volvo

De Volvo 240 GL Classic Electric mag sinds een jaar deelnemen aan Nederlandse verkeer en heeft er al de nodige kilometers op zitten. Naast deelname aan diverse evenementen wordt de Volvo ook zoveel mogelijk voor het dagelijkse ritjes ingezet. Tijdens deze kilometers heeft de auto zijn betrouwbaarheid bewezen. Daarnaast zijn de puntjes op de ‘i’ gezet en bijvoorbeeld de software geheel naar wens ingeregeld.

Overigens ziet Volvo tegenwoordig wel degelijk toekomst in elektrische auto’s. Of dit aan het goede voorbeeld van Martijn Hendriks is te danken is helaas niet te achterhalen…

Meer informatie over de Volvo 240 GL Classic Electric: www.electricvolvo.com

Electric Volvo

terug naar voorpagina