• Archief
Elektrische oldtimer niet langer toekomstmuziek

Elektrische oldtimer niet langer toekomstmuziek

De Nederlandse consument is steeds meer bezig met duurzaamheid. Energie besparen , groene energie en zonnepanelen zijn aan de orde van de dag. We zijn ons niet alleen bewuster van wat het allemaal kost, maar realiseren ons ook dat fossiele brandstoffen een aflopende zaak zijn. Nieuwe initiatieven met duurzame technologieën schieten als paddenstoelen uit de grond. Ook in de auto-industrie regent het nieuwsberichten over elektrisch rijden, oplaadpunten en nieuwe technieken. Maar alles kan groener en dus is het nu dan ook in het land van de Oldtimer zo ver. De RDW keurde eerder dit jaar twee Elektrische eenden (2CV) goed. De eerste elektrische oldtimers kunnen vanaf nu dus gewoon de weg op.

Schoon en stil rijden
Verrassend maar waar; het bedrijf Traction Électrique is van Nederlandse bodem. Ruim 7 jaar zijn ze bezig geweest met het ombouwen van de klassieke auto’s naar elektrische auto’s. Maar het resultaat mag er zijn. U kunt vanaf nu schoner en stiller rijden in de vertrouwde en populaire oldtimers. Volgens initiatiefnemer Jos van Oosten kunt u de charme van het rijden in een oldtimer nu combineren met het leven in een schone en duurzame wereld. De vraag is natuurlijk wel of we het prachtige geluid van een optrekkende oude eend al kunnen missen.

Sneller dan het origineel
Bij het ombouwen van uw eend wordt de benzinemotor vervangen door een 3-fase a-synchroonmotor. Het geluid is dus de grote afwezige, maar u krijgt er veel voor terug. Bijzonder is dat met een gemiddelde snelheid van 135 kilometer per uur de elektrische eend 15 kilometer harder rijdt dan zijn benzine-broertje. Bovendien gaat het ombouwen sneller dan u denkt. De meeste tijd kost het bestellen van de batterijen, maar het echt ombouwen kost slechts 3 weken. Let ook op de kosten: afhankelijk van de eisen en aanpassingen kost het ombouwen van een 2CV ongeveer €20.000,-.

Duurzame energie
De elektrische oldtimers worden door sommigen gezien als de duurzame en schone auto’s van de toekomst. Maar dan moeten ze natuurlijk wel kunnen worden opgeladen. De batterijen houden het gemiddeld zo’n 100 tot 200 kilometer vol, maar opladen duurt nog relatief lang; zo tussen de 6 en de 8,5 uur. Het advies blijft dus voorlopig om korte ritjes te maken en de auto thuis op te laden. In het meest ideale geval natuurlijk met groene stroom van de beste energieleverancier.

terug naar voorpagina