• Archief
<em>Oldtimer Column</em> Wanneer mogen melkkoeien met pensioen?

Oldtimer Column Wanneer mogen melkkoeien met pensioen?

Hier bij OldtimerNieuws, maar eigenlijk in alle Nederlandse media is er veel over gesproken: de belastingvrijstelling van oldtimers. De meningen over wat de politiek nu eigenlijk moet beslissen lopen sterk uiteen. Het is een beetje hetzelfde als met bijvoorbeeld hondenbelasting. Heb je zelf geen hond dan kan het je niet schelen dat hondenbezitters belasting moeten betalen. Of je hebt zo’n last van de hondenpoep in je buurt dat je de hondenbelasting niet hoog genoeg kan zijn. Dat zal ze leren. Maar je zult niet snel de raadsvergaderingen in je gemeente gaan bezoeken en een lobby op starten om de hondenbelasting af te schaffen.

Er rijden in Nederland 8,1 miljoen personenauto’s rond. Al die auto’s levert de Nederlandse schatkist een flink bedrag op aan motorrijtuigenbelasting (MRB), provinciale opcenten, accijnzen, BTW, BPM en bijvoorbeeld loonbelasting. Kortom de auto is een leuke melkkoe. Nu is het algemeen bekend dat wij Nederlanders, maar wij zijn daar echt geen uitzondering in, graag zo weinig mogelijk geld uitgeven. Als we ergens voor betalen dan hebben we er ook recht op. Als er we er niet voor betalen, dan hebben we er ook geen recht op.

En dan staat er opeens bij de buurman een grote, net 25 jaar oude, auto voor de deur. Het is geen topper, maar ziet er nog best netjes uit. Hij was niet duur, want bij onze oosterburen wilden ze hem wel graag kwijt. Hij paste niet zo goed meer binnen alle milieuzones en de wegenbelasting van deze oude diesel was voor Duitse begrippen torenhoog. Import naar Nederland was dankzij de Europese Unie simpel. De youngtimer (in Duitsland is een auto pas vanaf 30 jaar een oldtimer) is hier van harte welkom. In plaats van een hoge MRB last in Duitsland is de youngtimer in Nederland vrijgesteld van MRB. De Duitse bouwkwaliteit en de goede verkrijgbaarheid van onderdelen via clubs en specialisten maken het een ideale auto die geschikt is voor dagelijkse gebruik. Tot zover gaat het eigenlijk nog best goed. Het verhaal neemt een andere wending als je net naar de brievenbus bent geweest en de MRB aanslag voor je eigen vijf jaar oude diesel, met roetfilter, weer hebt binnengekregen. Plotseling bekruipt je het gevoel dat je wordt leeggemolken door de overheid en je buurman heeft een manier gevonden om de melkmachine uit te zetten.

We gaan even terug naar 1993. Na maanden sleutelen en papierwerk heb ik dan eindelijk het felbegeerde Nederlandse kenteken bij mijn eerste oldtimer. Hij is ouder dan 30 jaar dus krijg ik van de belastingdienst de mogelijkheid om te kiezen voor een 60-dagenkaart of de volle mep. Aangezien de oldtimer toch alleen maar bij mooi weer op pad gaat lijkt me de 60-dagenkaart een verstandige keuze. Nu hoef ik tenminste niet 365 dagen te betalen voor een auto die nauwelijks de buitenlucht zal zien. Het invullen van de kaart moet je natuurlijk niet vergeten, wat mij natuurlijk wel een paar keer gebeurde. En met mij vele anderen. Daarnaast moest er natuurlijk worden gecontroleerd en alle ingestuurde kaarten worden verwerkt. Daar waren ze bij de belastingdienst lekker druk mee zonder dat het in guldens veel opleverde. Een heel gedoe voor zowel burger als overheid. Onder aanvoering van de FEHAC kwam er daarom een nieuwe oplossing. Een volledige vrijstelling voor alle oldtimers ouder dan 25 jaar.

Geef ze een vinger en ze nemen een hele hand. En dat gebeurde natuurlijk ook. De regeling was ontworpen als vervanger van de 60-dagenkaart om het de oldtimerliefhebber makkelijker te maken en de overheid kosten te besparen. In 1994 had een 25 jaar oude auto het bouwjaar 1971. Maar in 2010 was dat 1985. En in de tussenliggende jaren had de auto-industrie een behoorlijke sprong gemaakt. Roestpreventie en betrouwbaarheid waren in 1985 al normale eigenschappen geworden van bijna elke auto. Ook was de dieselmotor definitief aan zijn opmars begonnen. Alleen de katalysator en roetfilter zouden nog even wachten met hun opmars. Dat maakt voor de dagelijkse bruikbaarheid echter niet veel uit, alleen voor het milieu. Toen de auto-import en het straatbeeld opvallende trends begonnen te vertonen was het natuurlijk wachten op een reactie. En die kwam er, eerst werd onder het mom van het rekeningrijden de vrijstelling voor oldtimers helemaal afgeschaft. Toen rekeningrijden het niet haalde kwam er een reparatie, maar die ging gepaard met het invoeren van de brandstoftoeslagen en het opschuiven van de leeftijdsgrens naar 30 jaar, daarmee was de trend glashelder.

De oldtimerregeling moest weer terug naar de liefhebber. En ja, als de liefhebber dagelijks in zijn oldtimer rijdt dan was hij ‘een beetje dom’ maar zal hij wel tot inkeer komen. Dat zal hij zeker. Want nu wordt er zo hard gehakt dat de spaanders alle kanten opvliegen. Laatst sprak ik een eigenaar van oude VW Golf. Een van de eerste diesels en daarmee al een hele bijzondere oldtimer. De Golf heeft bij de man een goed bestaan, hij komt alleen de garage uit bij mooi weer. Dit is zo’n spaander. Want is niet alleen onze pensioenleeftijd wordt opgeschoven. Nee, een auto mag vanaf 2014 pas met pensioen als hij veertig is. Als hij dat tenminste haalt in Nederland. Want misschien is hij dan al wel helemaal uitgemolken.

terug naar voorpagina