• Archief
Oldtimer Story – De doorbraak van de dieselauto

Oldtimer Story – De doorbraak van de dieselauto

De uitvinding van de dieselmotor gaat terug tot 1892. Toch zou het nog jaren duren voor de dieselmotor in de personenauto echt doorbreekt. Aanvankelijk was de dieselmotor nog niet geschikt voor gebruik in vrachtauto’s, laat staan auto’s, maar vond met name toepassing in de scheepsmotoren en stationaire motoren. In de jaren dertig van de vorige eeuw zorgde Mercedes Benz er  voor dat de prestaties van de dieselmotor sterk stegen, terwijl de motor ook betere omgangsmanieren kreeg. Naast toepassing in vrachtauto’s achtte Mercedes Benz de tijd rijp voor toepassing in personenauto’s. Na een eerste toepassing in taxi’s van het merk volgden in 1936 de eerste personenauto’s met dieselmotor voor de particuliere markt. In Frankrijk was Citroën overigens al in 1933 met de Rosalie met dieselmotor op de markt gekomen, de dieselmotor werd echter alleen in de bedrijfswagenvariant geleverd.  Peugeot volgde wel het Duitse voorbeeld en ontwikkelde de Peugeot 402 personenauto met een dieselmotor. Alle initiatieven werden helaas gehinderd de Tweede Wereldoorlog.  Het zou nog tot 1958 duren voor Peugeot daadwerkelijk een personenauto met dieselmotor in productie nam: de 403 Diesel.  Dit zou de eerste van een lange rij van dieselmodellen van het merk met de leeuw worden.  Ook Mercedes Benz bleef de dieselmotor na de oorlog trouw en werd bijna een synoniem voor een dieselauto. Tot de jaren zeventig zijn het dan ook deze twee merken die de markt voor dieselauto’s bepalen. Er zijn wel aantal andere merken die dieselmodellen aanbieden, maar het blijft altijd bij kleine aantallen.

Peugeot 403 diesel

In de jaren zeventig breekt de dieselauto eindelijk door. In 1972 mengt bijvoorbeeld ook Opel zich in de strijd om de dieselklanten en brengt de Opel Rekord met een dieselmotor op de markt. Het zijn met name de grote automodellen die met een dieselmotor worden uitgerust, hoewel Peugeot vanaf 1967 met de 204 Diesel ook kleine gezinswagen met dieselmotor aanbiedt. Voor een echte doorbraak kan deze auto echter nog niet zorgen. De grote doorbraak komt in 1976 als Volkswagen de gloednieuwe Golf voorziet van een dieselmotor. De 50 pk sterke 1,5 liter diesel blijkt een regelrechte hit. Was Peugeot met de 204D misschien nog te vroeg, nu na de oliecrisis in 1973 is de tijd nu rijp voor een zeer zuinige kleine diesel in een personenauto. Volkswagen heeft bovendien de dieselmotor uit de bestaande benzinemotor ontwikkeld en daarmee een nieuwe trend gezet die later door vele fabrikanten  zal worden gevolgd. Een ieder die wel eens in een Golf diesel van de eerste generatie heeft gereden weet dat deze auto’s nog verre van stil waren, maar dat ze bij de pomp inderdaad uitblonken in zuinigheid. De belangstelling voor de dieselmotor in personenauto’s neemt in die jaren snel toe en de autofabrikanten maken dan ook werk van het doorontwikkelen van de dieselmotor. In 1978 komt Mercedes Benz met de eerste turbodiesel personenauto, de 300 SD. Kort daarna volgt Peugeot met de 604 Turbodiesel.

Talbot Horizon Diesel, de eerste PSA diesel met de XUD motor

Na de succesvolle introductie van de Golf diesel duurt het eigenlijk nog opvallend lang voor de andere Europese autofabrikanten met een passende reactie komen. Natuurlijk is er nog steeds Peugeot die met de nieuwe geïntroduceerde 305 een compacte diesel aanbiedt. Maar het duurt nog tot begin jaren tachtig voor het aanbod explosief groeit als Opel, Ford, Citroën, Talbot, Peugeot, Renault en Fiat met nieuwe compacte diesels op de markt komen. Vooral de nieuwe XUD-motoren van PSA die in de modellen van Citroën, Talbot en Peugeot worden gebruikt drukken een grote stempel op de dieselmarkt in de jaren tachtig. De dieselmarkt wordt volwassen en Fiat introduceert met de Croma als eerste een personenauto met direct ingespoten dieselmotor, met nog meer vermogen en minder verbruik als voordelen. Het is ook de Fiat-groep die volgende belangrijke innovatie, misschien wel de belangrijkste, op de markt brengt: in 1997 komt de Alfa Romeo 156 als eerste personenauto op de markt met een common rail dieselmotor. De definitieve doorbraak van de dieselauto is daarmee een feit.

terug naar voorpagina