• Archief
Kamer discussieert opnieuw over oldtimers

Kamer discussieert opnieuw over oldtimers

Op 5 en 6 november is de voorgestelde aanpassing van de MRB vrijstellingsregels voor oldtimers opnieuw aan de orde geweest. De heer Van Vliet (PVV) vroeg staatssecretaris Weekers nogmaals er goed over na denken welk doel hij nu eigenlijk wil bereiken met de toch vrij drastische aanpassingen. Daarbij kreeg hij bijval van de heer Omtzigt (CDA) die met name inging op het feit dat er wel een overgangsregeling is bedacht voor oldtimers op benzine, maar niet voor diesel of lpg oldtimers. Hierbij merkte de heer Omtzigt terecht op dat de maatregelen zijn gebaseerd op achterhaalde informatie. Weekers gaf hierbij aan dat de aankondiging van de nieuwe regeling juist voor een grote kanteling in de import heeft gezorgd.

Ondertussen weten we allemaal dat dit niet klopt en Omzigt wees Weekers erop dat de MRB vrijstellingsregeling zoals die in januari van dit jaar is ingegaan, waarbij in stapjes de vrijstellingsleeftijd wordt verhoogt van 25 naar 30 jaar, juist dit proces in gang heeft gezet. Niet in de laatste plaats om de diesel- en lpg-toeslag die daarin verwerkt zit. Dit effect heeft Weekers niet meegenomen in zijn plannen, terwijl de huidige regeling mogelijk al voldoende effect heeft. Tijdens de discussie wordt echter al snel duidelijk dat Weekers niet wil wijken, hij is er op gebrand dat het dagelijks gebruik van oldtimers zoveel mogelijk wordt ontmoedigd. Wanneer het volle pond MRB wordt betaald dan mag er, behalve in het centrum van Utrecht, gewoon overal en altijd met een diesel oldtimer worden gereden. Toch geeft hij nog steeds geen bevredigend antwoord waarom diesel en lpg-oldtimers geen gebruik kunnen maken van de overgangsregeling. Wanneer je immers drie maanden per jaar een auto niet mag gebruiken terwijl die wel dagelijks wordt ingezet zullen er toch extra kosten moeten worden gemaakt om deze drie maanden te overbruggen. Hoeveel eigenaren zullen deze extra kosten willen maken?

Als laatste punt kwam de voorwaarde dat oldtimers in de maanden december, januari en februari niet op de openbare weg mogen komen, maar ook niet aan de openbare weg geparkeerd mogen staan nog aan de orde. Is de oldtimer wel aan de weg geparkeerd dan moet toch voor een vol jaar belasting voor de oldtimer worden betaald, ongetwijfeld met een flinke boete. Weekers is hier heel kort over: dit is de enige manier om te kunnen handhaven. Wanneer bepaal je anders of een oldtimer inderdaad alleen maar geparkeerd staat of toch nog in het verkeer wordt gebruikt. Daar voegde hij aan toe: “een echte oldtimerliefhebber er wel voor zorgt dat de auto in de winter, in de regen en sneeuw, ergens in een schuur staat, want anders blijft er weinig over van zo’n oldtimer”. Tja, daar heeft hij natuurlijk wel weer een punt. En dat brengt de hele discussie meteen weer op een lastig kruispunt. Ook al is het hele besluit op onvolledige informatie gebaseerd, er zit helaas wel een kern van waarheid in. Dit wordt dan ook telkens door de staatssecretaris naar voren geschoven.

Tenslotte gaf Weekers aan dat hij aan best wel wil bewegen, maar dan moet er ergens financiële ruimte worden gecreëerd. Zo worden de oldtimerliefhebbers als zwarte pieten (die mogen ook niet meer) weggezet: jullie kunnen wel een belastingvrijstelling krijgen maar dan moeten andere brave burgers hier wel voor betalen is de boodschap. Het lijkt wel politiek en ja, die moet ook betaald worden. Door ons waarschijnlijk, dat is nog steeds de ‘tussenstand’. Maar de strijd is nog niet gestreden: zo zijn de heren van VrijstellingOldtimer nog steeds volop aan de slag. Wordt dan ook vervolgd.

terug naar voorpagina