• Archief
Flanders Collection Car 2014

Flanders Collection Car 2014

Funcars bvba organiseert op 15 & 16 februari 2014 de beurs Flanders Collection Car (FCC) in Flanders Expo te Gent. De openingsuren zijn van 9u30 tot 18u00. De Collection Car evenementen zijn internationale beurzen voor classic cars, De ingrediënten zijn gezelligheid, veel betaalbare wagens en veel standen met onderdelen, miniaturen, boeken, accessoires, auto-en retromobilia.

Flanders Collection Car is een beurs onder het motto “Alles wat je ziet is te koop”. Het is dus geenszins de bedoeling om te concurreren met musea. Het verschil tussen een beurs en een museum is de interactiviteit. Op een beurs kan u actief deelnemen, u voelt hoe de markt evolueert, u kan uw patrimonium uitbreiden of van de hand doen.

Op deze beurs zijn er ook altijd verschillende uitzonderlijke tentoonstellingen voorzien. Dit jaar ondermeer over BMW. Er zal een mooi overzicht te bekijken van de modellen tussen 1950 en 1985. Ook is er een expo over vooroorlogse wagens en over Alfa Romeo. Hieronder vindt u enkele bijzondere wagens van BMW die op FCC te zien zijn:

BMW 507
De 507 was een idee van Max Hoffman, een importeur uit de Verenigde Staten. Hij vond dat een roadster-versie van 502 het gat zou vullen tussen de goedkopere sportwagens van MG en Triumph en de exclusievere Mercedes-Benz 300 SL. BMW vond dit een goed idee en ga Albrecht Graf van Goetz opdracht om de 507 te ontwerpen. De 507 wordt aangedreven door een 3,2 liter V8 die 150 pk levert. Latere modellen kregen 15 pk extra door het gebruik van grotere kleppen. De kracht werd via een handgeschakelde versnellingsbak naar de achterwielen gedreven. De topsnelheid bedraagt 220 km. De 507 accelereert naar 100 km/h in precies 10 seconden. De 507 kosste destijds evenveel als de 300 SL en daardoor viel de verkoop erg tegen. Uiteindelijk werden er slechts 252 exemplaren verkocht wat hem nu tot een zeer zeldzame wagen maakt.

BMW M1
Het ontstaan van de BMW M1 ligt in de autosport. BMW wilde de consument lokken die normaal een Ferrari, Aston Martin of Lotus kocht. Het vooropgestelde productieaantal van 800 lag te laag voor een gewone autofabrikant. Er werden externe partners gevonden in Lamborghini en Michelotti. ItalDesign ontwerpen Giorgetto Giugiaro ontwierp de carrosserie. Toen de Italianen in financiële problemen kwamen verlegde BMW de productie naar Baur in Stuttgart. Uiteindelijk werden er 400 exemplaren gebouwd van de straatversie met een vermogen van 277 pk en een topsnelheid van 262 km/h

Zie ook: Flanders Collection Car 15 en 16 februari 2014 Gent

terug naar voorpagina