• Archief
<B><EM>OldtimerStory</B></EM> 40 jaar Volkswagen Golf

OldtimerStory 40 jaar Volkswagen Golf

De automobielwereld staat nog wat na te trillen van de oliecrisis. Volkswagen gooit het roer radicaal om en komt in 1974 eindelijk met een waardige opvolger van de Kever, de auto waar het bij Volkswagen allemaal mee begon. Met de Golf brengt Volkswagen een waardige opvolger voor de Kever op de markt. Nu, 40 jaar later, kunnen met recht zeggen dat de Golf op vele gebieden een trendsetter was.

Van achter naar voor
De nieuwe Golf breekt met alle tradities die Volkswagen groot hebben gemaakt. De luchtgekoelde boxermotor wordt ingeruild voor een wachtgekoelde lijnmotor. Die motor is bovendien voorin te vinden en drijft de voorwielen aan terwijl bij de Kever dit alles achterin gebeurde. De twee auto’s verschillen dan ook van dag tot nacht. Op 25 juni 1974 stelt Volkswagen de Golf in twee uitvoeringen aan het publiek voor. Een standaard (S) en L(S), daarbij was er keuze uit twee benzinemotoren: een 1100cc motor met 50 pk en een 1500cc motor goed voor 70 pk. Het ontwerp van de Golf was van de hand van Giorgio Giugiaro die namens Italdesign de vormgeving op zich had genomen. Daarbij wordt wel gezegd dat de basis van het (technische) ontwerp was aan de Fiat 128 was ontleent. Hoewel er duidelijke sprake was van Italiaanse invloeden was de Golf toch duidelijk een eigen ontwerp van Volkswagen. De motoren waren nieuw, maar wel afgeleid van de motoren die recent voor de Audi 50 en Audi 80, die ook bij het Volkswagen concern hoorde, waren ontworpen. Het geslaagde ontwerp gecombineerd met moderne techniek zorgde ervoor dat de Golf meteen een succes was. De Golf was met zijn grote succes de redding voor Volkswagen dat met de gedateerde modellen in die jaren veel marktaandeel aan bijvoorbeeld de Opel Kadett en Ford Escort had verloren.

Golf GTI 1975

Hot hatch
In 1975 verrast Volkswagen opnieuw alle autoliefhebbers als de Golf GTI op het toneel verschijnt. Op dit punt kan de discussie losbarsten of Volkswagen de uitvinder van dit marktsegment was of dat bijvoorbeeld de Alfasud TI uit 1973 of de Simca 1100 TI uit 1974 die eer horen te dragen. Bovendien kwam Renault twee maanden voordat de Golf GTI leverbaar wordt, in april 1976, met de Renault 5 Alpine. Maar waar Volkswagen zich onderscheidde was de toepassing van de K-Jetronic benzineinjectie. De 1598 cc motor beschikte hiermee over maar liefst over 110 pk. Daarmee nam de Golf duidelijk afstand van de concurrentie die hooguit over 93 pk kon beschikken. In kille cijfers betekende dit een top van 182 km/u voor de Golf GTI en net over de 170 km/u voor de Renault 5 Alpine met zijn 93 pk sterke carburateur motor.

De Golf GTI was een instant hit. Daarmee was VW, hoe wellicht niet de eerste, wel het merk dat de grootste bijdrage heeft geleverd aan het ontstaan van dit nog steeds populaire segment. Nu, 35 jaar later is de Golf GTI nog steeds een begrip. Het concept, stop een sterke motor in een kleine voorwielaangedreven gezinsauto, is vele malen gekopieerd, maar net als bij bijvoorbeeld de oer Mini is het succes van de Golf GTI nooit geëvenaard. Vandaag de dag is een Golf GTI uit de eerste generatie dan ook alom geaccepteerde youngtimer die moeiteloos de oldtimer status krijgt.

Golf GLD 1976

Diesel doorbraak
In de jaren zeventig breekt de dieselauto eindelijk door. In 1972 mengt bijvoorbeeld ook Opel zich in de strijd om de dieselklanten en brengt de Opel Rekord met een dieselmotor op de markt. Het zijn met name de grote automodellen die met een dieselmotor worden uitgerust, hoewel Peugeot vanaf 1967 met de 204 Diesel ook kleine gezinswagen met dieselmotor aanbiedt. Voor een echte doorbraak kan deze auto echter nog niet zorgen. De grote doorbraak komt in 1976 als Volkswagen de gloednieuwe Golf voorziet van een dieselmotor. De 50 pk sterke 1,5 liter diesel blijkt een regelrechte hit. Was Peugeot met de 204D misschien nog te vroeg, nu na de oliecrisis in 1973 is de tijd nu rijp voor een zeer zuinige kleine diesel in een personenauto. Volkswagen heeft bovendien de dieselmotor uit de bestaande benzinemotor ontwikkeld en daarmee een nieuwe trend gezet die later door vele fabrikanten zal worden gevolgd. Een ieder die wel eens in een Golf diesel van de eerste generatie heeft gereden weet dat deze auto’s nog verre van stil waren, maar dat ze bij de pomp inderdaad uitblonken in zuinigheid. De belangstelling voor de dieselmotor in personenauto’s neemt in die jaren snel toe en de autofabrikanten maken dan ook werk van het doorontwikkelen van de dieselmotor.

Lange carrière
In 1983 wordt de eerste generatie Golf afgelost door een nieuwe generatie die niet alleen het succes van zijn voorganger voorzet, maar ook het design. De eerste generatie Golf blijft overigens in buitenlandse Volkswagen fabrieken nog lang in productie. In Zuid Afrika wordt de productie pas na 35 jaar, in 2009, stopgezet.

terug naar voorpagina