• Archief
<B><EM>TerugBlik</B></EM> Golf MX 1979

TerugBlik Golf MX 1979

Na het Russische avontuur met de ruil tussen de Fiat Ritmo en GAZ M21 Volga werd het tijd om op zoek te gaan naar een vervangende auto voor de Ritmo. Als student was het budget echter beperkt. Niet ver van mijn studentenflat(je) stond al een tijdje een citroengele Volkswagen Golf te koop. Een echte Golf MX met 1.3 motor en kunststof spatbordverbreders. Een ‘oud’type met kleine achterlichten. Dertien jaar oud en een vraagprijs van 750 gulden. Na een Opel en Fiat leek een Volkswagen een redelijke keuze. Na een korte proefrit op een achteraf straatje, de APK was net verlopen, en na het nodige afdingen mocht de Golf mee. Hoewel de aanschafprijs behoorlijk overzichtelijk was, was de gang naar een nieuwe APK dat niet.

Al snel na de aanschaf had ik de Golf bij mijn ouders in schuur aan een grondige inspectie onderworpen. Op het eerste gezicht zag de auto er heel behoorlijk uit. Onder de kunststofbescherming bij de achterwielen zat echter flink wat roest. Nu zat die bescherming er juist om roest te voorkomen en niet te verbergen. Dat moest dus gelast worden, een flinke tegenvaller voor mijn ‘no budget’. Via via werd een beunhaas voor het laswerk gevonden. Toen deze klus was geklaard en ook een aandrijfashoesje was gewisseld leek het de goede kant op de gaan. Helaas. Eén voor één viel de verlichting, de richtingaanwijzer, remlichten, claxon, enzovoort, uit om even later weer te werken. Na wat navraag was de zekeringkast de eerste verdachte. Na wat meetwerk met een ouderwetsch multimetertje bleek dit de waarheid. Opnieuw met een gereedschapskist onder de arm naar mijn favoriete autosloperij. Er stonden daar zeker een stuk of tien Golfjes onder de bomen. Wat een teleurstelling! In geen enkele Golf was nog een zekeringkast aanwezig. Typisch geval van een zwak punt. Een nieuwe zekeringkast paste niet in mijn ‘no budget’…. Dan maar aan de slag met soldeerbout en een handvol verschillende losse zekerhouders en voila, er was licht!

Met een paar geleende banden van Golf van mijn broer was een APK snel geregeld. Het echte rijden kon beginnen! Nog geen twee weken na de APK word ik al door de politie aan de kant gezet. Gelukkig had ik tijdens rijles toch nog opgelet en geleerd regelmatig in de spiegel te kijken. Zo was het me al opgevallen dat ze me zeker tien kilometer hebben gevolgd voor ik aan de kant wordt gezet. Waarschijnlijk ben je als bestuurder van een oud Golfje met een paar snelle spatbordverbreders en iets te brede banden ‘suspect’ genoeg om op een regenachtige donderdagavond zonder aanwijsbare reden te worden gevolgd. Terug naar de kant van de weg. Ik zag ze toch wel een beetje beteuterd kijken. Een jongeman keurig in pak met stropdas op de terugweg van zijn studentenbaantje als winkelbediende bij V&D. Geen ‘petje’? Hij heeft de gordel ook nog om. Tja, rijbewijs in orde, verzekering in orde, APK in orde, snelheid in orde… Dan maar even de auto inspecteren. Mmmm, die bandjes zien er niet al te best meer uit! Maar meneer de agent, de auto is net twee weken geleden gekeurd. Zoveel heb ik echt nog niet gereden meneer, dat ze nu al glad kunnen zijn! Dat waren ze natuurlijk wel, een beetje… Door het oog van de naald.

Hoe ging dat nu verder met de Golf? Ik moet eerlijk bekennen, de liefde duurde niet lang. Het sombere dashboard met maar liefst een snelheidsmeter, een kilometerteller én een tankmeter (waar later meer) gevat in degelijk zwart plastic was toch wel iets anders dan het vrolijk vormgegeven Ritmo dashboard. Hoewel de wegligging best prima was, was het verbruik wel een stap de verkeerde kant op. Dat wil zeggen het benzineverbruik én olieverbruik. Toen de elektronica weer begon te spoken en de auto me twee keer had laten staan was de lol er wel af. In de regen hield de benzinemeter me voor de gek, die stond nog keurig op een kwart terwijl de tank toch echt leeg was. Balen. Ook toen de tank (uiteindelijk) weer tot de nok gevuld was, bleef de meter hardnekkig op een kwart staan. Direct daarna knapte de koppelingskabel. Met veel lawaai en gedoe kwam ik weliswaar thuis, maar het pleit was beslecht en een advertentie in de zaterdagkrant zorgde vlot voor een nieuwe baas. O ja, toch nog een voordeel van een Volkswagen: er zat zelfs een bescheiden winst in.

terug naar voorpagina