• Archief
Rapid nieuwe aanwinst Louwman Museum met bijzondere geschiedenis

Rapid nieuwe aanwinst Louwman Museum met bijzondere geschiedenis

Recentelijk is een Zwitserse Rapid toegevoegd aan de collectie. Deze bijzondere, ongerestaureerde auto is in 1946 gebouwd door Rapid A.G. in Dietikon, Zürich. Bij de constructie maakte Rapid gebruik van talloze door de Joodse ingenieur Jozef Ganz bedachte technische concepten en gepatenteerde ontwerpen voor een Volkswagen.

Het concept van een auto voor het volk is sinds begin jaren ’20 bepleit door Jozef Ganz (1898-1967). Als hoofdredacteur van het Duitse vakblad Motor-Kritik kon hij zijn plannen presenteren voor een betaalbare doch veilige auto voor de massa. In 1931 bouwde hij, in dienst van de Duitse autoproducent Adler, een prototype auto, die hij de “Maikäfer” (Meikever) doopte. Dat was een auto met ruggengraat chassis en pendelassen, onderdelen die later zouden terugkomen in het ontwerp van de Volkswagen Kever.

In 1934, kort nadat Hitler tot Rijkskanselier werd benoemd, werd het Ganz onmogelijk gemaakt nog langer zijn autoblad Motor-Kritik uit te geven en werd hij later geheel geboycot. Zijn naam is zelfs uit de geschiedenis gewist. Hitler, die aan Ferdinand Porsche de opdracht gaf een auto voor het volk te bouwen, maakte in feite gebruik van het technisch concept van Ganz. Jozef Ganz ontsnapte aan het naziregime en vestigde zich in Zwitserland waar hij in 1946, met staatssteun, het Zwitserse Volkswagen project opzette.

De auto in het Louwman Museum is gebouwd in de Rapidfabriek en is auto nr. 11, uit een voorserie van 37 stuks. Het project is vroegtijdig beëindigd waardoor de auto nooit in productie is genomen.

Voor meer informatie op: www.louwmanmuseum.nl

terug naar voorpagina