• Archief
Mustangs domineren openingsraces NK HTGT 2015

Mustangs domineren openingsraces NK HTGT 2015

Met meer dan 40 auto’s aan de start zorgde het NK HTGT powered by Visser Contactlenzen 2015 voor volop actie tijdens de traditionele Historische Zandvoort Trofee. Bij de start van Race 1 pakte polesitter Norbert Gross de leiding met de Ford Falcon, maar hij moest na twee ronden zijn meerdere erkennen in Michiel Smits met de Shelby Mustang GT350. Verderop streden Alexander Schlüchter in de Lotus Elan, Hans Hugenholtz en een Shelby Mustang en Jos Stevens in nog een Lotus Elan. Nadat Gross verder terugviel, kreeg Schlüchter aansluiting bij Smits en ontstond een geweldige strijd. De Duitser probeerde van alles, maar kwam er steeds net niet bij. Daarvan profiteerde Hugenholtz, die het gat dichtreed. Toen Schlüchter het in de Tarzanbocht buitenom probeerde, zette Hugenholtz zijn Mustang ernaast. De Elan-piloot kon nergens heen en moest de plek opgeven. Ondertussen voerde Richard Evans de GTS11 klasse aan in zijn snelle maar kwetsbare Marcos 1800. Helaas gaf de techniek het ook nu weer op, met als gevolg een enorm oliespoor, precies op de ideale lijn, en dus een Safety Car. Gelukkig was er door razendsnel werk van de baancommissarissen nog tijd voor een eindsprint over 3 ronden. Michiel Smits sloeg diverse aanvallen van Hugenholtz af, maar uiteindelijk wist de oude vos hem in de laatste ronde toch te verschalken! Nobert Gross was de beste bij de grote toerwagenss, Rob Rappange won met zijn Mini de kleine toerwagenklasse en Bert du Toy van Hees (Lotus Elite) was de snelste kleine GT.

Op de zondagmiddag werd de tweede race om het NK HTGT 2015 powered by Visser Contactlenzen verreden. Het weer was niet zo best, er werd geracet op een vochtige baan. En dat had onverwachte gevolgen, want waar het normaal gesproken de Porsches 911 en de Mini’s zijn die voordeel hebben, liep dat nu anders. Vanwege een verhuizing van de productie kan de fabrikant momenteel niet alle maten van de verplichte Dunlop Racing band leveren. Daarom hebben de deelnemers in de CT10 en GTS12 klasse dispensatie om met een andere band te rijden. En die doet het in de regen vele malen beter dan de ouderwetse Dunlops, zo bleek. Het gevolg was dat de race een Ford feestje werd: de Mustangs, Shelby’s en Falcons konden hun overvloedige pk’s prima kwijt op het glibberige asfalt. Alexander Schlüchter pakte bij de start de leiding met zijn Lotus Elan, maar aan het eind van de eerste ronde waren Hans Hugenholtz en Dirk Waaijenberg hem moeiteloos gepasseerd. Waaijenberg reed vervolgens gedurende drie ronden aan de leiding, maar daarna was het regerend kampioen Armand Adriaans die zijn Ford Mustang resoluut naar de overwinning stuurde. De boomlange Michael Koel zag het allemaal gefrustreerd aan, hij kon in zijn Porsche 911 geen vuist maken en eindigde op de achtste plaats, als eerste Dunlop rijder. Danny van Dongen en Jonathan Lewis bezetten de plaatsen twee en drie in de Dunlop-race met hun Mini Coopers. Bert du Toy van Hees won opnieuw de kleine GT-klasse.

Uitslag Race 1:

1. Hans Hugenholtz (Shelby Mustang GT350) 2. Michiel Smits (Shelby Mustang GT350) 3. Alexander Schlüchter (Lotus Elan 26 R) 4. Jos Stevens (Lotus Elan 26 R) 5. Norbert Gross (Ford Falcon Sprint) 6. Armand Adriaans (Ford Mustang)

Uitslag Race 2:

1. Armand Adriaans (Ford Mustang) 2. Michiel Smits (Shelby Mustang GT350) 3. Dirk Waaijenberg (Ford Falcon Sprint) 4. Hans Hugenholtz (Shelby Mustang GT350) 5. Roel Korsten (Ford Mustang) 6. Michiel Campagne (Shelby Mustang GT350)

De volgende twee wedstrijden om het NK HTGT 2015 powered by Visser Contactlenzen vinden plaats op het circuit van Brands Hatch (Engeland) op 24 en 25 mei.

terug naar voorpagina