• Archief
34e editie Nationale Oldtimerdag met unieke topstukken uit de autogeschiedenis

34e editie Nationale Oldtimerdag met unieke topstukken uit de autogeschiedenis

De Nationale Oldtimerdag op zondag 17 juni a.s. in de Flevolandse hoofdstad Lelystad presenteert in haar 34e editie een grote variatie in veteran, vintage en classic cars. Topstukken uit de autohistorie (kostbaar en uniek) zijn aangemeld voor een indrukwekkende deelnemerslijst (waarop 400 automobielen staan genoteerd) en geven acte de présence in wat in de loop van de jaren is uitgegroeid tot een unieke reünie van pure oldtimerkwaliteit. Een dag waar de echte autoliefhebbers een kijkje moeten nemen (gratis entree). Onder het motto ‘Erfgoed dat beweegt’ is het evenement een eendaagse rijdende museale collectie. De ‘Belle Epoque’ periode (1890-1918) is de kraamkamer van de Europese automobielgeschiedenis. In het kader van het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed 2018 wordt daar ditmaal extra aandacht aan besteed.

Impressie deelnemersveld
Het begin van de ‘Belle Epoque’ is de ‘Exhibition Universelle de Paris’ in 1889, feitelijk de eerste editie van de Wereldtentoonstelling. In de overgangsperiode van door stoom aangedreven voertuigen naar door de verbrandingsmotor voortbewogen voertuigen, ontstonden er in Frankrijk vele, meestal kleine en slechts een korte periode actieve, automobielfabrieken. Uit die periode zijn absolute topstukken op de Nationale Oldtimerdag rijdend te bewonderen zoals een Peugeot 14 Deux Places (1897), Amédée Bollée D (1899), Voiturette Bolide de Paris (1902), Mors R Tonneau (1905), Mecanique l’Aster Tonneau (1904), Schaudel Motobloc (1902), De Dion Bouton Open Tourer (1909), Renault AM (1909), Panhard et Levassor X19 (1912), Clément-Bayard 7CV (1914) en een La Licorne B7 (1918). Ook uit de Amerikaanse begintijd van de automobielindustrie zijn topstukken aanwezig zoals een Cadillac B Tonneau (1904), IHS Motorwagon High Wheeler (1908), Stanley Steamer K Mountainwagon (1913), Ford R Runabout (1906), Rambler H Tonneau (1904) en een Hatfield D Roadster (1906).

Ambiance
William van der Meulen met zijn ‘professionele’ team van vrijwilligers verantwoordelijk voor het deelnemersveld: “We zijn er in geslaagd om uit alle episodes van de autogeschiedenis unieke klassiekers bijeen te brengen. Op de Bataviaboulevard krijgt het hele gebeuren een bijzondere ambiance met een sfeervol decor. We hebben niet alleen uit de beginperiode van de autogeschiedenis auto’s van zeldzame kwaliteit weten vast te leggen, maar daarnaast is er volop aandacht voor ‘verdwenen’ automerken als Hupmobile, Packard, Essex, Bugatti, Straker Squire, Pierce Arrow en Pontiac”. Opmerkelijk is het collectie-overzicht van Ford Model T (22e lustrum van de T Ford) en van jubilerende automerken en –types als Porsche 356, Morris Minor en Lamborghini. Sportieve merken en modellen als Stanguellini, Renault Alpine, Salmson, Alvis, Jaguar en Alfa Romeo trekken de aandacht. Het is slechts een greep uit vele opvallende en unieke automobielen die zich laten jureren op staat van originaliteit en van start gaan voor een rit van 60 km. Rijdende cultuurhistorie zowel op het gebied van ontwerp als op het gebied van techniek.

Omlijsting
Het dagprogramma wordt omlijst door o.a. straattheater, muziek en diverse verrassende kijkobjecten. De Nationale Oldtimerdag speelt zich af tegen het decor van de voormalige Zuiderzee nabij de Bataviahaven en Batavia Stad Outlet Fashion. Een locatie die deelnemers en bezoekers zeker zal verrassen. De jurering van de deelnemende automobielen start om 09.00 uur en de rit start om 11.30 uur. Alle auto’s worden daarbij opnieuw aan de jury gepresenteerd. De toegang is gratis. Commissaris van de Koning in Flevoland Leen Verbeek zal samen met de burgemeester van Lelystad, Ina Adema, de officiële opening verrichten.

Meer info hier en www.oldtimerdaglelystad.nl

terug naar voorpagina