• Archief
Lada neemt afscheid van haar eerste modelserie

Lada neemt afscheid van haar eerste modelserie

Lada gaat afscheid nemen van zijn iconen. De zogeheten Classic-modellen, de 2100-modellen, gaan uit productie. Liefhebbers van deze oldtimer hoeven niet subiet naar de dealer te rennen, want hierzijn de hoekige types al geruime tijd niet meer leverbaar. Volgens de Telegraaf verdwijnen de modellen in 2012 ook op de Russische markt.

De 2100-modelreeks wordt al sinds de jaren zeventig in nagenoeg ongewijzigde vorm geproduceerd. De oorsprong van deze modellen gaat terug naar de Fiat 124 die in 1966 het tot ‘auto van het jaar’ schopte. In Nederland zijn de types enkele jaren geleverd en niet in kleine aantallen. Tot de intrede van de katalysator verkocht Lada een behoorlijk aantal auto’s. Daarna ging het bergafwaarts.

Het huidige programma bestaat uit de 2106. Die debuteerde in 1970 als sedan en twee jaar later verscheen de stationwagon-variant. Lada hanteerde verschillende typenamen, zoals 2104, 2105, 2106 en 2107. Eén van de exportmarkten is Cuba, waar de politie zich verwent met de sedan. Op het eiland zijn naar verluidt 100.000 exemplaren te vinden, zo’n 30% meer dan er klassieke Amerikaanse wagens rijden. De vraag is of Lada snel terrein gaat verliezen op de Cubaanse markt. Het Russische label kent inmiddels een cult-status, maar ondervindt hardnekkige concurrentie van Geely. China is inmiddels de op één na populairste handelspartner van Cuba, vandaar dat de lokale dienders hun Russische staatsmobiel inleveren voor de Chinese tegenhanger. Voor de Cubaanse Lada-liefhebber -er bestaat ginds zelfs een heuse fanclub voor de Russische automobiel- is er goed nieuws. De boot met een nieuwe lichting is onderweg. Helaas zijn plannen om een lokale fabriek op het eiland neer te zetten in de ijskast beland.

terug naar voorpagina