• Archief
Denk eens na over een bandenwissel

Denk eens na over een bandenwissel

Uit een recent onderzoek van verzekeraar de Europeesche komt naar voren dat maar liefst 37% van de oldtimerbezitter expliciet aangeeft nooit de banden te verwisselen.

Tijdens hun gebruik op het voertuig verouderen de banden afhankelijk van hun gebruiksomstandigheden. Normaal bereikt de band het einde van zijn levensduur wanneer de profieldiepte de wettelijke slijtagelimiet bereikt. Afhankelijk van het soort gebruik kan deze levensduur sterk verschillen. Het is dus belangrijk de begrippen levensduur (hoeveelheid kilometers) en ouderdom (leeftijd) van de banden niet met elkaar te verwarren.

De chemische componenten die banden soepel houden en zorgen voor grip op het wegvlak, hebben de eigenschap na verloop van tijd steeds verder te verharden. In de praktijk let men bij een APK keuring alleen op de diepte van het profiel. Ondertussen nemen ouderdomseffecten als een langere remweg en slipgevoeligheid steeds meer toe. Banden vanaf 8 jaar en ouder verliezen grip. Daarmee zijn ze, zeker voor de snellere oldtimers, gevaarlijk in gebruik.

Ook al zien banden er nog goed uit, maar hoe oud zijn ze nu eigenlijk? Om dit te kunnen bepalen zijn bandenfabrikanten verplicht de productiedatum van banden op de zijwand te vermelden. Deze markering op de zijwand bestaat uit 4 cijfers (productiejaar voor 2000 = 3 cijfers + ): de eerste twee cijfers duiden de productieweek aan en de laatste twee cijfers het productiejaar. Staat er bijvoorbeeld het getal “1904” betekent dat de band in de 19e week van het jaar 2004 werd geproduceerd. Staat er “348” dan betekent dit dat de band in de 34e week van het jaar 1998 werd geproduceerd.

Bandenfabrikanten geven de aanbeveling om banden van 10 jaar en ouder te vervangen, zelfs indien ze er nog geschikt uitzien voor gebruik en de wettelijke slijtagelimiet nog niet hebben bereikt. En vergeet het reservewiel niet!

terug naar voorpagina