• Archief
Historie auto-accu gaat 150 jaar terug

Historie auto-accu gaat 150 jaar terug

De eerste praktisch toepasbare herlaadbare accu op basis van lood en zuur werd in 1859 ontwikkeld door de Franse uitvinder Gaston Planté. Nu 150 jaar later wordt dit principe nog steeds gebruikt in auto-accu’s. De auto-accu wordt aangeduid als loodaccu wordt ook wel lood-zwavelzuurbatterij of lood-zuurbatterij genoemd. Omdat de spanning niet overeenkomt met die van standaard batterijen kan deze niet gebruikt worden als oplaadbare batterij. Deze is van het natte cel type, en bevat vloeistoffen in niet-afgesloten containers, zodat de auto-accu te allen tijde rechtop dient te staan. De ruimte waarin hij zich bevindt moet goed geventileerd worden, vanwege de explosieve combinatie van zuurstof en waterstof die vrijkomt als de batterij wordt overladen. De loodaccu is ook relatief zwaar in verhouding tot de hoeveelheid energie die hij kan leveren. De energiedichtheid van dit soort accu is het laagst van alle oplaadbare accu’s: 30 Wh/kg. Ook de vermogensdichtheid is het laagst: 75 W/kg accu. De energiedichtheid geeft aan hoeveel energie er per kilogram accu opgeslagen kan worden. De vermogensdichtheid staat voor de arbeid per seconde die de accu per kilogram kan leveren. Bij deze accu beide niet veel. Desondanks wordt dit type batterij nog steeds veel gebruikt, vooral vanwege de lage productiekosten en de grote elektrische stroom die het kan leveren.

Een duurder type lood-zuurbatterij, de gel-batterij, bevat een elektrolyt die is geïmmobiliseerd in de vorm van gel. In tegenstelling tot de conventionele loodaccu is deze wel geheel gesloten en heeft een veel langere levensduur die echter niet altijd opweegt tegen de hogere aanschafprijs.

Wat de toekomst gaat brengen is nog steeds onzeker. Wel zeker is dat de auto-accu die wij nu kennen in belang gaat afnemen. In de stormachtige ontwikkelingen rondom de elektrische auto’s en hybride auto’s heeft de loodaccu het al afmoeten leggen tegen modernere varianten zoals de lithium ion accu’s.

terug naar voorpagina