• Archief
<B><EM>OldtimerStory</B></EM> 35 jaar Renault 20 en 30

OldtimerStory 35 jaar Renault 20 en 30

In 1975 is het toenmalige topmodel van Renault, de Renault 16, tien jaar oud en werd het tijd voor een opvolger. Omdat de Renault 16 nog steeds redelijk goed verkocht werd besloten om een nieuw model boven de Renault 16 uit te brengen, terwijl de 16 nog gewoon zou blijven. In maart 1975 is het dan zover, Renault introduceert de Renault 30. Het ontwerp is van de hand de ontwerper Juchet Gaston, hoofd van de Automotive Style Renault De Renault 30 is in alle opzichten de grote broer van de Renault 16. Zo is de Renault 30 alleen leverbaar met een zescilinder motor. De zescilinder motor is de bekende PRV motor die samen met Peugeot en Volvo is ontwikkeld. De nieuwe 2664 cc V6 motor had kort daar voor zijn debuut gemaakt in de Peugeot 504 Coupe. Tussen het nieuwe topmodel de Renault 30 en de Renault 16 zit nog flink dat in november van 1975 wordt opgevuld als Renault komt met een goedkopere variant, de Renault 20. Zowel de Renault 30 als 20 maken gebruik van dezelfde carrosserie maar waar de Renault 30 alleen leverbaar is met een zescilinder motor is de Renault 20 alleen leverbaar met viercilinder motoren die afkomstig zijn uit de Renault 16. Uiterlijk waren de Renault 20 en 30 van elkaar te onderscheidden door de koplampen, waar de Renault 20 moderne vierkant koplampen had gekregen, was de Renault 30 voorzien van vier ronde koplampen.

Renault 20Bij de ontwikkeling van de Renault 20 en 30 stond veiligheid voorop. Bij de veiligheidsstudies werden twee uitgangspunten gehanteerd. Het eerste uitgangspunt was een uitgebreide ongeval-analyse, waarbij alle op een verkeersongeluk betrekking hebbende omstandigheden werden bekeken. Het tweede uitgangspunt was de constructieve veiligheid, zonder dat kenmerkende Renault eigenschappen als comfort en zuinigheid werden aangetast. De actieve veiligheid van de 30 TS bestond uit een goede wegligging door een uitgebalanceerde voorwielophanging, een remsysteem met twee remcilinders op de voorwielen, een sterke motor die snel kon optrekken en soepel was in het hele toerengebied en een goed zicht op de weg door optimale ruitconstructies en verlichting. De passieve veiligheidseigenschappen van de Renault 30 TS waren gebaseerd op de veiligheidskooi rondom de passagiersruimte, een vervormbare structuur buiten de veiligheidskooi en een speciale bouw binnen de veiligheidskooi.

Renault 30 dashboardDe Renault 30 is het topmodel van Renault en de auto krijgt dan ook een luxe uitrusting mee. De uitrusting omvatte automatische driepuntsgordels, een gelaagde voorruit, elektrisch bediende voorportierruiten, zeer luxe stoelen met hoofdsteunen, elektromagnetische portiervergrendeling en een instrumentenpaneel met onder meer een toerenteller en een elektrisch klokje. De variabele interieur indeling uit de Renault 16 werden overgenomen voor de Renault 30 en daarmee ook de Renault 20. De zitting van de achterbank kon worden opgeklapt, terwijl de rugleuning aan het dak gehangen kon worden. Natuurlijk kon ook hier weer de hele achterbank met de hoedenplank verwijderd worden. Het bagagevolume varieerde zo van 400 tot 1400 liter.

Renault 20 TSIn 1977 werd de TS versie van de R20 geïntroduceerd. De TS was voorzien van een nieuwe 2 liter viercilinder motor met 110 pk. Deze motor betekende een grote stap vooruit voor de Renault 20, de oude 1,6 liter motoren uit de Renault waren eigenlijk een maatje te klein voor de Renault 20. Naast een grotere en sterkere motor krijgt de 20 TS een aantal luxueuze extra’s uit de Renault 30 zoals stuurbekrachtiging, elektrische ramen en centrale vergrendeling, waardoor de uitrusting grotendeels overeenkomt met die van de Renault 30TS. De 20 TS is dan ook voor veel potentiële kopers een goed alternatief voor de dure en dorstige V6 uit de Renault 30. En dat betekende goed nieuws voor Renault want met de Renault 20 en 30 is Renault voor het eerst aanwezig in dit segment en het blijkt lastig om kopers van andere merken te lokken

Renault 20 DieselIn 1979 begint voor Renault diesel tijdperk. Op basis van de 2,0-liter motor uit de 20 TS is een dieselmotor met een cilinderinhoud van 2068 cc ontwikkeld, die goed is voor 64 pk. De Renault 20 krijgt de primeur van eerste dieselauto in het Renault programma. Wanneer de dieselmotor uit de Renault 20 in 1981 wordt voorzien een turbo en een intercooler stijgt het vermogen naar 85 pk en komt Renault met de Renault 30 TD. Niet lang daarna wordt de turbodiesel motor ook in de Renault 20 leverbaar waar dezelfde truc wordt toegepast als bij de introductie van de nieuwe 2 liter benzine motor. De standaard dieselmotor is gekoppeld aan de basis uitrusting, terwijl de turbodiesel alleen leverbaar is in de luxe Renault 20 GTD.

Renault 20 DakarOndertussen loopt het model al weer vijf jaar vrijwel ongewijzigd van de band en in 1980 krijgen beide modellen een opfrisbeurt. Het interieur werd herzien en uiterlijk waren er een aantal kleine wijzigingen. De Renault 30 TS wordt uit het programma gehaald en de zescilinder is voortaan alleen leverbaar in de meest luxe versie,de 30 TX. Naast de bekende 2 liter viercilinder wordt het benzinemotoren gamma voor de Renault 20 verder uitgebreid met een 115 pk sterke 2,2 liter motor. Met deze wijzigingen staan de Renault 20 en 30 nog vier jaar in de prijslijsten. De Renault 20 komt nog een keer internationaal in de schijnwerpers te staan als begin 1982 de broers Marreau Parijs-Dakar winnen met een Renault 20 Turbo 4×4 uitgerust met de motor uit de Renault 18 Turbo. In 1984 valt het doek voor de Renault 20 en 30 als de Renault 25 het stokje overneemt. In het midden van de jaren werd bij de Roemeense fabrikant Dacia een klein aantal Renault 20’s geproduceerd onder de naam Dacia 2000, Deze Dacia’s waren voorbehouden aan de hoogwaardigheidsbekleders en de geheime politie van de Communistische regering onder leiding van Nicolae Ceauşescu. Naast de productie in Roemenië werd de Renault 20 ook in Venezuela door Sociedad Sueca PRV geproduceerd. In totaal werden meer dan 622.000 exemplaren van de Renault 20 gebouwd die daarmee veel succesvoller was dan de Renault die 145.000 keer van de band liep.

terug naar voorpagina