• Archief
<B><EM>OldtimerStory</B></EM> 71 Jaar Mercury

OldtimerStory 71 Jaar Mercury

Vorige week maakte het Ford-concern bekend dat het doek voor het merk Mercury valt. Vorige maand kochten nog 9.100 Amerikanen een Mercury. Dat waren er 11 procent minder dan in mei vorig jaar en slechts een fractie van de omzetcijfers uit het verleden. Na 71 jaar is het nu definitief over met het merk Mercury. Deze week blikken we in OldtimerStory terug op de geschiedenis van het merk.

Mercury Eight 1939Het automerk Mercury werd in 1939 door de Ford Motor Company in het leven geroepen om de prijskloof tussen het merk Ford en het luxemerk Lincoln te dichten. De meeste Mercury’s werden gebaseerd op Ford-platformen. Mercury moest in de middenklasse te concurreren met Buick en Oldsmobile. De naam voor het nieuwe merk kwam van de Romeinse god Mercurius, Mercury in het Engels. In het begin was Mercury in feite een luxueuze Ford. Het eerste model van Mercury, de Mercury Eight, was 102 mm langer dan de Ford waarvan het was afgeleid. Ford’s V8-motor werd vergroot tot 3,9 l en de daardoor 95 pk sterke motor gaf uitstekende prestaties. De Eight werd een onmiddellijk succes en verkocht meer dan 155.000 eenheden op een paar jaar tijd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog lag de productie stil ten voordele van de oorlogsproductie.

Mercury 1954 Sun ValleyMercury bleef tot 1945 een aparte divisie. Dat jaar werd het merk samen met Lincoln gecombineerd in de Lincoln-Mercury Divisie. Met die strategie wilde Ford van Mercury’s imago als luxe-Ford af en er het kleine broertje van Lincoln van maken. In 1958 kwam ook het nieuwe merk Edsel erbij en werd de afdeling de Mercury-Edsel-Lincoln Divisie. Edsel was echter geen lang leven beschoren en na de stopzetting ervan kreeg de afdeling haar vorige naam terug. Vanaf de jaren 1950 had Mercury eigen koetswerkstijlen en werd het merk bekend om haar stijlvolle, krachtige en moderne modellen. Gedurende de jaren 1960 en begin jaren 1970 ging Mercury steeds verder van Ford staan.

Mercury Bobcat 1978Toen de Oliecrisis van 1973 toesloeg werden sommige automerken, zeker de luxemerken, hard getroffen. De consument wilde immers kleinere en zuiniger auto’s. Mercury speelde daarop in door de compacte Mercury Capri en de Mercury Bobcat te introduceren. Die modellen kenden een groot succes en gedurende de over het algemeen moeilijke jaren 1970 bleven de verkoopscijfers groeien. De verkopen van het merk bereikten een piek in 1978 met 580.000 auto’s.

Mercury SableOok de jaren 1980 waren zwaar voor de autoindustrie. Mercury werd terug dicht bij Ford gepositioneerd waardoor het imago verslechterde. Doch had het merk wel succes met de Mercury Sable in 1986. Die was in feite een luxe-uitvoering van de Ford Taurus. In 1988 lanceerde Mercury nog de Tracer; een economymodel van Mazda-origine waarvan de 3-deurs uitvoering in Japan werd gebouwd.

Mercury VillagerToen SUV’s in de jaren 1990 populair werden sprong Mercury weer mee op de kar. Het lanceerde respectievelijk de Villager in 1993 en de Mountaineer in 1997. Die Villager kwam overigens overeen met de Nissan Quest en de Mountaineer was een aangepaste Ford Explorer. In 1994 kende Mercury een nieuw piekmoment met meer dan 480.000 verkochte auto’s. Sindsdien liep de verkoop steeds verder terug. Het programma van Mercury bestond vorig jaar nog slechts uit vijf modellen die sterk verwant waren met de modellen van Ford. Na 71 besluit Ford-concern dat het mooi is geweest dat er geen bestaansrecht meer is voor een merk tussen het merk Ford en Lincoln.

terug naar voorpagina