• Archief
<B><EM>OldtimerStory</B></EM> 80 Jaar Autoradio

OldtimerStory 80 Jaar Autoradio

De auto en de radio zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Toen de radio in de jaren twintig van de vorige eeuw tot wasdom kwam was het bijna vanzelfsprekend dat de auto, die op dat moment ook de grote stap naar de “gewone man” maakte, net als alle huizen werd voorzien van een radio. In de jaren twintig was er al flink geëxperimenteerd met het inbouwen van radio’s in auto’s. Zo is bekend dat er in 1992 al een T-Ford rondreed met een radio. De commerciële introductie van de autoradio staat op de naam van de Galvin Manufacturing Corporation in de Verenigde Staten. Galvin Manufacturing was eigendom van de broers Paul V. Galvin en Joseph E. Galvin. De broers namen in 1928 een bedrijf gespecialiseerd in omvormers over en het eerste product dan na de overname op de markt werd gebracht was een omvormer die het mogelijk maakte om een gewone buizenradio voor gebruik op 110 volt op een autoaccu te laten werken. Aansluitend daarop introduceert de Galvin Manufacturing Corporation in 1930 een van de eerste commerciële autoradio’s, de Motorola model 5T71, die verkocht werd voor tussen $ 110 en 130 dollar (tegenwoordig meer dan € 1.250,–) die in de meeste populaire auto’s van dat moment ingebouwd kon worden. De broers Galvin hadden de naam ‘Motorola’ special voor de autoradio’s bedacht op basis van de trend die in het begin van de 20e eeuw heerste om het achtervoegsle “-ola” te gebruiken. Denk daarbij ook aan de beroemde jukeboxen van het merk Rockola. De samenvoeging motor (van motorcar) en –ola leverde zo de naam Motorola op.

Crosley autoradio 1938Niet alleen in de Verenigde Staten maar ook in Duitsland en Engeland waren fabrikanten aan de slag gegaan om autoradio’s te ontwikkelen. Het Duitse Radiotelefon und Apparatefabrik Ideal AG (tegenwoordig) Blaupunkt bracht in 1932 een autoradio op de markt voor Studebaker en in Engeland biedt Crossley in 1933 de 10 hp modellen aan met een af fabriek gemonteerde radio. De eerste helft van de jaren dertig werden, ondanks de diepe depressie waarin de economie was geraakt, de gouden jaren van de Amerikaanse autoradio. Chrysler, Ford en Studebaker gaven in 1934 de aanzet tot een typisch Amerikaanse ontwikkeling; de toepassing van autoradio’s die qua ontwerp per model op het interieur waren afgestemd. Tussen het begin van deze periode, 1930 en eind 1935 werden er bijna twee miljoen autoradio’s verkocht, waarvan het merendeel, 1,2 miljoen in 1935. In 1938 werd de mijlpaal van 10 miljoen verkocht autoradio’s al gehaald.

Philips Automignon 1958De volgende belangrijke ontwikkeling voor de autoradio is pas begin jaren vijftig te melden. De Duitse fabrikant Becker introduceert een autoradio waarvan de ontvanger (de omvormer is een apart behuizing ondergebracht) zo is vormgegeven dat de radio in het dashboard kan worden opgenomen. De radio wordt door Mercedes gebruikt en zou de start van een lange samenwerking tussen Mercedes Benz en Becker leiden die tot op de dag van vandaag voortduurt. In 1952 is Blaupunkt het eerste merk dat ook een autoradio met FM-ontvangst aanbiedt. Wellicht de meest belangrijke technische ontwikkeling voor de autoradio is de komst van de transistor die het gebruik van radiobuizen en grote omvormers in losse behuizingen overbodig maakt. De autoradio’s kunnen veel compacter worden vormgegeven en naast de radio komt er in 1956 ook de mogelijkheid om eigen muziek af te spelen in de auto als Motorola op basis van de nieuwe transistortechniek met een platenspeler voor in de auto komt. Chrysler heeft de primeur en in 1958 brengt ook Philips onder de naam “Automignon” een platenspeler voor de auto op de markt. Tegelijkertijd introduceert Philips de eerste uitneembare autoradio onder de naam “Westerland”. De achterliggende gedachte van de uitneembare autoradio is niet van diefstalpreventie maar om de autoradio tijdens een picknick of een bezoek aan het strand ook buiten de auto (op batterijen) te kunnen gebruiken.

8-Track jaren zeventigNaast de platenspeler voor in de auto komen er ook apparaten die in staat zijn om (mini) bandrecorderbanden af te spelen. Maar door de beperkte speelduur en het lastige terugspoelen en verwisselen van deze losse banden worden deze speler nooit een echt succes. Wanneer Philips in 1964 met de Compact Cassette op de markt komt veranderd de populariteit van de van de bandafspeler in de auto op de slag. Als kort daarna, in 1965, de Amerikaanse fabrikant William Lear met de 8-Track komt is de platenspeler snel weer uit de auto verdwenen en neemt het aantal auto’s met cassettespeler hand over hand toe. De 8-track wordt enorm populair in de Verenigde Staten, terwijl Europa massaal kiest voor de Compact Cassette van Philips.

Auto HiFi jaren zeventigIn de jaren zeventig begint de autoradio steeds meer op de uitgebreide HiFi installaties voor thuisgebruik te lijken terwijl de geluidskwaliteit met sprong vooruit gaat. Er komen losse versterkers, equalizer en digitale ontvangstsystemen. Er ontstaat een grote markt voor aller hande inbouwapparatuur in auto’s en liefhebbers verenigen zich in clubs. De komst van de CD markeert de volgende stap in het leven van de autoradio. De cassettespeler verdwijnt snel uitzicht en wordt massaal vervangen door de CD-speler die naast een betere geluidsweergave beter bestand blijkt tegen de ongunstige (temperatuurs)omgeving in de auto. Eind jaren tachtig is de CD-speler en radio voorzien van zenderinformatie (ook bijvoorbeeld files weer te geven) de norm. Vandaag de dag worden auto’s af fabriek uitgerust met radio’s voorzien van telefoon, cd-speler en MP3 speler al dan niet voorzien van USB poort of harddisk en veel gevallen ook nog eens gecombineerd met een navigatiesysteem. Dat hadden de broers Galvin vast niet kunnen voorzien in 1930….

One Response to “OldtimerStory 80 Jaar Autoradio”

  • admin

    Ik vind het jammer dat u in uw artikel het merk Citroën niet aanhaalt. Het was namelijk Citroën die al in 1928 als eerste Europese fabrikant de autoradio introduceerde. Deze mijlpaal mag eigenlijk niet ontbreken. Deze autoradio was demontabel en kon ook in de huiskamer gebruikt worden. Een enkele keer kom je een dergelijke radio (met het Citroën-logo) nog wel eens tegen. Natuurlijk waren er ook hiervan afgeleide modellen.

    Zie ook => http://ac4.forumactif.com/documentations-f6/auto-radio-en-1930-t3535.htm

    Vriendelijke groet,

    Robert Radevan