• Archief
Oldtimerverzekering blijft specialistenwerk

Oldtimerverzekering blijft specialistenwerk

De FEHAC bemoeit zich al jaren met oldtimerverzekeringen en met wat daarbij hoort zoals het taxeren van oldtimervoertuigen. Oldtimers verzekeren is toch wat anders dan een moderne auto verzekeren: het geringe gebruik op de weg rechtvaardigt een lage WA-premie, voor de bepaling van de waarde van het te verzekeren voertuig moet altijd om de drie jaar een deskundige taxateur worden ingeschakeld en bij schaderegeling is het vaak zoeken naar de beschikbare onderdelen. Zes jaar terug – in 2004 – heeft de FEHAC een uitgebreid onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de oldtimerverzekeringen en dat onderzoek is nu herhaald.

De FEHAC vindt als federatie van alle oldtimerclubs acht zaken erg belangrijk wil er sprake zijn van een echt goede oldtimerverzekering. Dat gaat niet alleen om de inhoud van de polis maar ook om het voortraject van acceptatie van de oldtimer en van de bestuurder en
een goede schaderegeling. Die acht eisen zijn:
1 – geen leeftijdsdiscriminatie,
2 – geen koppelverkoop met de dagelijkse auto ,
3 – erkenning door verzekeraars van FEHAC erkende clubtaxaties ,
4 – geen dekkingsbeperkingen voor toer- en regelmatigheidsnitten,
5 – altijd-terug-garantie na een ongeval van het voertuig,
6 – goede schaderegeling van casco schade,
7 – vrije keuze waar het voertuig hersteld wordt,
8 – terugkrijgen van het wrak na uitkering van een total loss schade.

Bij ongeveer 30 aanbieders van oldtimerverzekeringen werd het verzoek gedaan een enquête in te vullen, 15 reageerden er uiteindelijk en er waren maar vier die helemaal aan alle acht eisen voldoen. Dat zijn bekende specialisten die ook veel adverteren in oldtimerbladen en oldtimer websites: de Europeesche Verzekeringen, TVM, Herasto/van Eijk en een relatief onbekende nieuwkomer Polisdirect. Daarnaast zijn er drie ‘runner-up’ aanbieders die allemaal ook een prima oldtimerverzekering aanbieden, maar die net op een enkel klein punt niet aan de FEHAC-eisen voldoen. Eén dekt bijvoorbeeld toerritten alleen in Nederland, de volgende sluit het speciaal namaken van ontbrekende en niet meer verkrijgbare onderdelen bij schaderegeling toch nog uit en de volgende heeft moeite met het accepteren van clubtaxaties, ook als de FEHAC de opzet van het rapport en de zorgvuldige uitvoering van de taxatie door deskundigen binnen de club goedgekeurd heeft. Maar ook dit zijn specialisten die van het verzekeren van klassiekers hun hoofdactiviteit hebben gemaakt en waar u prima terecht kunt.

Die drie aanbieders die net op één enkel punt niet aan de FEHAC-eisen voldoen zijn GIO adviesgroep, Kuiper Verzekeringen en Wiggers met Classic a la Carte. Maar de conclusie is dat de specialisten goed scoren.

Kwaliteit van de verzekering is het allerbelangrijkst maar in het onderzoek is ook gevraagd naar de premie van de verzekering. Eén van de voorbeelden was een Ford V8 uit 1937 die jaarlijks maar 1000 km buitenkomt en getaxeerd werd op € 15.000. De Fehac vroeg naar de premie voor een WA en een eenvoudige cascoverzekering die alleen brand en diefstal dekt. Opvallend was dat de aanbiedingen uiteen liepen van € 85 voor de goedkoopste tot € 274 voor de duurste. Een rallyerijdende Porsche 356 uit 1963, goed voor jaarlijks 8000 km met een taxatiewaarde van € 30.000 varieerde voor WA Casco van € 267 tot € 800. Veel aanbieders hebben een website waar op de premie berekend kan worden en het loont dus de moeite om te vergelijken en hier en daar wat offertes aan te vragen.

Bron: FEHAC

terug naar voorpagina