• Archief
<B><EM>OldtimerStory</B></EM> 60 jaar Seat

OldtimerStory 60 jaar Seat

Dit jaar is het zestig jaar geleden dat ‘Sociedad Española de Automóviles de Turismo, SA’, oftewel Seat werd opgericht door het Instituto Nacional de Industria (INI). INI werd gevormd door de Spaanse overheid, vijf Spaanse banken en het Italiaanse Fiat die samen 600 miljoen peseta’s in Seat steken. Op basis van een contract met Fiat om onder een eigen merknaam Fiat-modellen in licentie te bouwen ging in 1950 de productie bij Seat van start.

Het zou echter nog toch 1953 duren voor de eerste Seat uit de nieuwe Seat-fabriek nabij de de haven van Barcelona zou rollen. Op 13 november 1953 rolde dan de eerste Seat van de lopende band. De eerste Seat is een Seat 1400 A, de Spaanse versie van de Fiat 1400. De Seat 1400 bestaat nog volledig uit Fiat onderdelen die als CKD (Complete Knocked Down) kit vanuit Italië is overgekomen. Dagelijks schroeven de 925 medewerkers in de totaal 5 CKD kits in elkaar. De eerste Seat 1400 werd van 1953 tot 1955 gebouwd. Onder de motorkap zit een 1,4 liter motor, ook van Fiat, goed voor 44 pk en een topsnelheid van 116 km/u.

In 1957 toont Fiat op de autosalon van Turijn de Fiat. De 600 is bedoeld als opvolger van de bekende Topolino (muis) en had een viercilinder motor die, volgens de toen heersende mode, achterin de auto was geplaatst. Onder de voorwaarde dat Seat de 600 alleen voor de thuismarkt zou produceren kreeg Seat de rechten om de Fiat 600 als Seat 600 in productie te nemen. De Seat 600 werd gemaakt van nieuw plaatstaal dat in de Noord-Spaanse staalindustrie geproduceerd werd. De nationalistische politiek van de regering Franco verbood import uit andere landen en zo is Seat vanaf dat moment met recht een Spaanse auto te noemen. Het gebruik van nieuw plaatstaal ten opzichte van gedeeltelijk schrootmateriaal door Fiat verklaart het feit dat de Seat 600 veel minder gevoel was voor roest als zijn Italiaanse tegenhanger. Vanaf 1958 gaat de Seat 600 gebouwd met een 22pk sterk motor. Dit bleek niet genoeg te zijn want in 1960 werd het motorvermogen met 750cc en 32 pk verhoogd waarna dit type de SEAT 600D ging heten. Deze auto behield wel nog de typische ‘zelfmoord portieren’. De Seat 600D heeft Spanje mobiel gemaakt want hij werd 336.000 geproduceerd en was bijzonder robuust en daarom geliefd.

De meeste Spaanse autorijscholen gebruikten de 600 in de jaren ’60 en ’70 als lesauto. In 1969 werd de Seat 600D vervangen door de 600E die 245.000 werd geproduceerd. Deze auto kreeg normaal sluitende deuren alsmede een gewijzigd interieur. Italië was inmiddels met de productie van de 600 serie gestopt en Fiat verkocht de hele productielijn aan Zastava in toenmalig Joegoslavië. Daarom mocht Seat de 600 na 1969 wel gaan exporteren naar het buitenland. Zo werden de Spaanse 600tjes in Nederland van een Fiat sticker voorzien en gingen daarna als “Spaanse Fiatjes” door het leven.

In 1967 is Seat de grootste autofabrikant van Spanje. In hetzelfde jaar vergroot Fiat haar belang in Seat van 6% naar 36%. Tegelijkertijd verkleint de Spaanse regering haar controlerende aandeel van 51% naar 32%. De overige 32% werd genomen door zes grote banken. Hoewel Fiat niet over een contolerende meerderheid van de aandelen beschikt wordt vanaf nu Fiat gezien als de leidende partij binnen Seat. De opdracht die Fiat meekrijgt is er voor te zorgen dat Seat blijft groeien en dat er een nieuw Seat-model het daglicht ziet. Dit nieuwe model, dat de Seat 600 moet opvolgen zou de Seat 133 worden. In mei 1974 toont Seat de nieuwe Seat 133 op de Barcelona Motor Show. Net als bij de Seat 600 zit de motor opnieuw achterin. Nieuw is dat de Seat 133 geen directe tegenhanger heeft die door Fiat zelf wordt geproduceerd, sterker nog, de Seat 133 mag door Seat worden geëxporteerd en heet dan… Fiat 133. Helaas wordt de Seat 133 geen doorslaand succes. Als de Seat 133 in 1979 uit productie wordt gehaald hebber er slechts ongeveer 200.000 gebouwd, de Seat 600 bracht het tot bijna 800.000 exemplaren. Overigens is het doek voor de Seat 133 in 1979 nog niet volledig gevallen, de 133 zal nog een aantal jaren in Argentinië en Egypte worden geproduceerd.

Volgende week in OldtimerStory het vervolg van 60 jaar Seat.

terug naar voorpagina