• Archief
<B><EM>OldtimerStory</B></EM> 60 jaar Seat, van Italiaanse naar Duitse invloed

OldtimerStory 60 jaar Seat, van Italiaanse naar Duitse invloed

Dit jaar is het zestig jaar geleden dat ‘Sociedad Española de Automóviles de Turismo, SA’, oftewel Seat werd opgericht. Afgelopen week hebben we in OldtimerStory het ontstaan van Seat een de eerste modellen de revue laten passeren. We pakken de draad eind jaren zestig de draag weer op als Seat met de Seat met de Seat 124 komt, een kopie van de Fiat 124 die in 1966 auto van het jaar werd. De Seat slaat goed aan, mede door de gunstige financieringsregeling waarmee de auto wordt aangeboden. In 1969 krijgt een gele Seat 124 de eer om als 1 miljoenste Seat de fabriek te verlaten. Op basis van de Seat 124 brengt Seat een sportievere versie op de markt onder de naam Seat 1430, die is voorzien van een sterkere 1438 cc grote motor. De Seat 124 blijft tot 1977 in productie. Wanneer de Fiat 124 in 1974 wordt vervangen door de Fiat 131 komt de Seat 124 ook voor export in aanmerking.

Seat 1200 SportIn de jaren zeventig staan diverse Fiat modellen in Spanje als Seat in de prijslijsten. Naast de 600 en 133 ondermeer de Fiat 850 (sedan, maar ook coupe en spider), 127, 128 en 131. In 1974 wordt de mijlpaal van 2 miljoen Seats gehaald. Een hele prestatie gezien de energiecrisis. Een jaar later staat Spanje op zijn kop als Generaal Franco overlijdt. In datzelfde jaar, 1975, zet Seat een belangrijke stap als het Martorell Technical Centre wordt geopend. De eerste auto die hier wordt ontwikkeld is de Seat 1200 Sport. Een eerste voorzichtige stap naar een eigen auto. De Seat 1200 was gebaseerd op het onderstel en techniek van de Fiat / Seat 127 maar had de 1,1 liter motor van de Seat 124. Het ontwerp van de auto was afkomstig van het Duitse NSU. In 1977 wordt het model aangevuld met een Seat 1430 Sport Coupé, voorzien van de motor van de Seat 1430 (sportversie Seat 124). In 1979 verdwijnt het model weer uit het programma. De Seat 1200 Sport en 1430 Sport Coupé worden ook op kleine schaal geëxporteerd, onder andere naar Nederland. Bijzonder om te noemen is dat Seat ook de Fiat 128p (Coupe versie van de Fiat 128) leverde, een rechtstreekse concurrent voor het eigen model van Seat. Midden jaren zeventig haalt Seat nog een concurrent voor de Seat 1200 Sport en 1430 Sport Coupe in huis wanneer de Lancie Beta in de nieuwe Seat-fabriek korte tijd in productie wordt genomen.

Seat RondaEind jaren zeventig vervangt de Seat Ritmo de Seat 128 net als dat bij Fiat dat ook gebeurde. De eerste serie Ritmo is identiek aan de Fiat Ritmo en verlaat als Seat Ritmo de fabriek. Wanneer de Fiat Ritmo begin jaren tachtig een facelift krijgt, verandert Seat van koers. Deze verandering is opgelegd door het feit dat de Spaanse regering en Fiat elkaar niet meer kunnen vinden in de koers die Seat moet gaan varen. Uiteindelijk leidt dit tot een breuk met Fiat in 1982. Als eerste resultaat van deze breuk krijgt de Seat Ritmo een eigen facelift én een nieuwe naam: Seat Ronda. Alle nog in productie zijnde Fiat-modellen krijgen uiteindelijk een eigen naam toebedeeld.

Seat IbizaOp de Autosalon van Parijs stelt, het inmiddels onafhankelijke Seat de Ibiza voor, het eerste volledig in eigen beheer ontwikkelde model. De auto werd aangeprezen met de leus “Italiaanse styling met Duitse motoren”. De carrosserie was namelijk ontworpen door Ital Design terwijl de motoren en versnellingsbak samen met Porsche werden ontwikkeld en onder licentie van Porsche werden gebouwd. Op de het kleppendeksel van de motoren stond dan groot te lezen “System Porsche”. Marketing technisch zeker een goed zet. Het ontwerp was overigens in eerste instantie voor een Duitse auto bedoeld, de opvolger van de eerste generatie Golf, maar door Volkswagen afgewezen. Heel snel zou Volkswagen zich echter toch weer met het afgewezen ontwerp bemoeien als in 1986 de samenwerking die in 1982 al was ontstaan wordt omgezet in meerderheidsbelang voor Volkswagen.

Seat ToledoMidden jaren tachtig begint de invloed van Volkswagen bij Seat steeds beter merkbaar te worden. Onder de Duitse invloed zet Seat grote stappen in de kwaliteit en krijgt de Ibiza een restyling waarbij de eerste knopjes uit de grote Volkswagen-magazijnen op het dashboard verschijnen. Wanneer de Seat Ronda aan vervanging toe is komt Seat met de Seat Toledo, een volledig op Volkswagen techniek gebaseerde auto die een complete nieuwe generatie Seat’s inluidt. Langzaam maar zeker verdwijnen alle Fiat-modellen uit het programma en bestaat het Seat-programme geheel uit eigen modellen die gebaseerd zijn op de techniek uit de Volkswagen Groep.

terug naar voorpagina