• Archief
Fabrieksopgave verbruikscijfers nieuwe auto’s deugt niet

Fabrieksopgave verbruikscijfers nieuwe auto’s deugt niet

De slooppremie zit nog vers in ons geheugen. Youngtimers moesten volgens het kabinet zo snel mogelijk van het toneel te verdwijnen omdat ze veel meer gebruiken dan moderne auto’s en daarmee het milieu veel zwaarder te belasten. Het tv-programma Kassa vroeg zich af of de verbruikcijfers die fabrikanten opgeven eigenlijk wel kloppen. Ze hebben daarom drie auto’s onderzocht, de Toyota Aygo, de Fiat 500 en de Smart Fortwo CDI. De Fiat 500 zou 1 op 21 moeten rijden, maar met zeer zuinig rijden bleek slechts 15 kilometer op één liter haalbaar te zijn. Ter illustratie, in 1957 noteerde een Fiat 500 een verbruik van 1 op 22,2. Toegegeven, deze 500 had nog geen airbags of een fatsoenlijke kreukelzone. Maar ook nog geen high tech benzineinspuiting.

De TNO verklaarde in de uitzending dat autofabrikanten werken met een verouderde test, die niet te vergelijken is met de resultaten in de realiteit. Op basis van de werkelijke CO2 uitstaat zou geen van deze drie onderzochte auto’s vrijgesteld worden van BPM en wegenbelasting. Dat geeft te denken. Want hoe staat het dan met de motivatie om toekomstige oldtimers zo snel mogelijk van de weg te halen. Hadden we eerst de discussie al of het niet verstandig is om de gehele levenscyclus van auto’s te bekijken om de milieubelasting daadwerkelijk te kunnen vaststellen, nu mag de discussie opnieuw worden gedaan inclusief de twijfelachtige verbruikcijfers.

terug naar voorpagina