• Archief
Meer dan 35 jaar airbag

Meer dan 35 jaar airbag

Vaak wordt gedacht dat Mercedes-Benz in 1980 de eerste was die in een seriemodel een airbag aanbod. Maar in 1974 was het General Motors die als eerste in een productiemodel de airbag als optie aanbod op een aantal Buick, Cadillac en Oldsmobile modellen. De airbag zelf verscheen al begin jaren zeventig in experimentele modellen van Ford, GM, Chrysler, Mercedes-Benz en zelfs Volkswagen probeerde de airbag uit in een Kever.

De uitvinding van de airbag wordt toegeschreven aan de Amerikaan John W. Hetrick, een industrieel ontwerper, die in 1952 het idee had uitgewerkt om er vervolgens in 1953 patent op te krijgen. Ondanks het feit dat Hetrick in die dagen zelf werkzaam was in de Amerikaanse auto-industrie wist hij geen Amerikaanse autofabrikant zover te krijgen zijn uitvinding over te nemen. Het duurde nog tot eind jaren zestig duren voor er serieuze interesse in zijn uitvinding ontstond. Steeds meer fabrikanten gingen aan de slag met het idee en de technologie werd in een snel tempo verder ontwikkeld. Dat gebeurde met name in de Verenigde Staten, maar ook in Duitsland werd er serieus aan een betrouwbaar airbag-systeem gewerkt.

In de jaren tachtig bereikte de airbag zijn volle wasdom en was het Mercedes-Benz die in S-Klasse, die niet de eerste was met de airbag, maar wel de eerste was met de airbag die in combinatie met gordelspanners werkte. Een combinatie die vandaag de standaard is. In 1987 was het Duitse Porsche het eerste merk die als eerste standaard een passagiers airbag monteerde in de Porsche 944.

terug naar voorpagina