• Archief
Lelijke Eend 20 jaar uit productie

Lelijke Eend 20 jaar uit productie

Aan het einde van het jaar is het een traditie om eens terug te blikken op wat er zich allemaal heeft afgespeeld in het afgelopen jaar. Zo zagen we bij OldtimerNieuws op de agenda staan dat het op 27 juli 2010 alweer 20 jaar geleden was dat de legendarische 2CV van Citroën na een lange carrière uit productie ging. Zoals altijd blikken we graag weer even terug.

In 1935 begon Lefèbvre samen met Flaminio Bertoni aan een nieuw project. De opvolger van André Citroën, Pierre-Jules Boulanger zag markt voor een tegenpool van de grote Traction Avant. Het eerste prototype werd in 1936 gebouwd vanuit de opdracht een auto te ontwerpen waarmee een boer een mand eieren naar de markt kon brengen zonder dat er een brak. Bijzonderheden waren het linnen dak en de uitneembare banken voor een picknick in de berm van de weg. De 2CV had het daglicht gezien. Toch zou het door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog nog tot 1949 duren voor de 2CV daadwerkelijk op de markt gebracht kon worden. Tijdens de oorlog werd de ontwikkeling van 2CV nog wel in het geheim voortgezet.

Citroën 2CV 1949In 1948 komt Citroën, na de introductie van de HY in 1947, opnieuw met een opzienbare introductie op Salon de l’Automobile in Parijs, de 2CV. Dit was eigenlijk een uitgestelde introductie. Citroën was van plan een prototype van de 2CV te presenteren op de Salon van oktober 1939, maar vanwege de Tweede Wereldoorlog werd de Salon afgelast. De 2CV was op zijn minst een heel bijzondere auto te noemen. Pierre-Jules Boulanger, de opvolger van André Citroën, omschreef het doel als ‘een paraplu op vier wielen’. Op basis van marktonderzoek werd besloten dat het een voertuig moest worden dat twee boeren met 50 kilogram aardappelen of een vat met 50 liter wijn zonder problemen kon vervoeren. De auto moest hierbij zo comfortabel zijn dat een mand met eieren zonder gevaar in de auto kon staan terwijl de auto over een omgeploegd land zou rijden. De verdere eisen waren dat de auto vooral zuinig, betrouwbaar, goedkoop en eenvoudig te bedienen en te repareren moest zijn. Een boerin moest ermee naar de markt kunnen rijden. Op zondag moest de boer als hij naar de kerk ging er met een hoed op in passen. Hoe de nieuwe auto er uitzag was niet belangrijk.

Citroën 2CV jaren zeventigWaar het oorspronkelijke prototype nog voorzien was van een watergekoelde motor had het productiemodel in 1948 een luchtgekoelde motor gekregen. In de oorlog was in het geheim aan de 2CV doorgewerkt en het productiemodel was dan ook al een stuk meer volwassen dan de voor de oorlog voorgestelde prototypen. Toch bleef de 2CV een minimalistische auto waar zowel de pers als het publiek eigenlijk geen raad mee wisten. De eerste jaren werd de 2CV na een aarzelende start met name aan de doelgroep waarvoor ze was bedoeld verkocht: boeren en mensen die voor hun beroep op het uitgestrekte platteland in Frankrijk moesten zijn. Om reclame te maken werden ook een aantal 2CV’s aan bekende Franse kunstenaars geleverd. Onder de Franse plattelanders werd de 2CV populair, wat de wachttijd liet oplopen tot drie jaar. Nederland was in 1952 het eerste exportland voor de 2CV, maar hier werd de 2CV in het begin slecht verkocht. Het bijzondere uiterlijk leverde de auto in Nederland al snel de bijnaam ‘lelijke eend’ op. Wanneer de 2CV ook buiten de oorspronkelijke doelgroep aanslaat en de auto een soort cultauto begint te worden lopen de productie aantallen steeds verder op tot een hoogtepunt in de jaren zestig.

Citroën Ami 6Ondertussen brengt Citroën op basis van het 2CV platform naast een bestelversie ook luxere varianten op de markt onder de namen Ami en Dyane. Ook komt er onder de naam Mehari een vrijetijds versie die voorzien is van een geheel kunststof carrosserie. In de loop der jaren blijft de 2CV echter gewoon op het programma staan en zal alle varianten op het thema overleven. Wel wordt de 2CV steeds een beetje opgewaardeerd en krijgt bijvoorbeeld de motor steeds meer vermogen. Als de 2CV op 27 juli 1990 uit productie gaat levert de motor 28 pk in plaats van de 8 pk waarmee het eerste productiemodel de weg opgestuurd werd. In totaal werden in 42 productiejaren 5.11 miljoen 2CV gemaakt.

terug naar voorpagina