• Archief
<B><EM>Vergeten auto’s:</B></EM> Triumph Acclaim

Vergeten auto’s: Triumph Acclaim

De afgelopen 125 jaar zijn er vele automodellen op de markt gebracht. Het ene model was succesvoller dan de andere. Sommige modellen zijn populaire oldtimers geworden andere zijn in de vergetelheid geraakt. De komende tijd haalt OldtimerNieuws deze vergeten auto’s weer voor het daglicht. Vandaag een auto die onlangs zijn 30ste verjaardag heeft mogen vieren en laatste model van een merk was: de Triumph Acclaim.

Triumph AcclaimEind jaren zeventig is British Leyland naarstig op zoek naar een opvolger voor de Triumph Dolemite. Binnen het British Leyland concern worden meerdere middenklasse auto’s geproduceerd die uiteindelijk allemaal moeten worden vervangen door wat later de Austin Maestro/Montego serie zou worden. Maar aangezien deze serie nog jaren op zich zou laten wachten was het zaak dat er snel een overbruggingsmodel zou komen. Bij Moris werd dit probleem opgelost door de Marina een tweede leven te geven en om te dopen tot de Ital. Bij Triumph werd gekeken of er elders een fabrikant was die een (nieuw) model had die als Triumph op de markt gebracht kon worden. Na aanvankelijke onderhandelingen met Chrysler en Renault was het Honda die met de Ballade, een vierdeurs sedan uit de tweede generatie Civics, het juiste model voor Triumph kon bieden. De Ballade was niet gepland voor levering in Europa en was daarmee de perfecte kandidaat voor Triumph. Voor Honda was de winst dat er op deze manier snel extra afzet zou komen in Europa.

Triumph AcclaimHet ontwikkelingsproces van de nieuwe Triumph op basis van de Honda Ballade start in 1978 als enigeers van British Leyland in gesprek gaan met de Japanners. De bedoeling is om een op Europese wensen en eisen aangepast variant van de Honda te ontwikkelen die vervolgens in Engeland wordt geproduceerd. Gelukkig voor de mensen van British Leyland waren de mensen van Honda al goed op de hoogte van de Europese wensen en eisen en bleken de noodzakelijke aanpassingen minimaal. De nieuwe Triumph die de naam Acclaim mee zal krijgen wijkt dan ook alleen in uitrusting, kleurstellingen en interieur af van de Honda modellen. Zo zijn de stoelen iets lager geplaatst, wat steviger gevormd en iets groter van formaat. Aan de buitenkant blijft alles bij het oude. Alleen de merkemblemen verraden dat het hier om een Triumph gaat. In december 1979 wordt het uiteindelijke contract tussen British Leyland en Honda getekend en is de weg vrij voor de productie in Engeland van de nieuwe Triumph Acclaim. De Acclaim zou hiermee aan de basis staan voor meer dan een decennialange samenwerking tussen de Engelse fabrikant en Honda.

Morris/Triumph fabriek CowleyOp 7 oktober 1981 verlaat de eerste Triumph Acclaim de oude Morris fabriek in Cowley waar de productie van dit model plaats zal vinden. Rond datzelfde moment wordt de productie van Dolemite en TR7 beëindigd waarmee de Acclaim de enige auto is de nog het Triumph embleem draagt. De Acclaim krijgt de motor uit de Honda Ballade en heeft daarmee een dwarsgeplaatste 1,3 liter motor die goed is voor 70 pk. Net als bij de Honda’s heeft de Acclaim voorwielaandrijving en kan er worden gekozen tussen handbediende vijfversnellingsbak en een automatische transmissie met drie versnellingen. De nieuwe Triumph is leverbaar in vier uitrustingsniveaus: de L, HL, HLS en topmodel CD die onder andere elektrische ramen voor en achter en koplampwisser meekreeg. Technisch zijn de uitvoeringen gelijk.

Triumph Acclaim Avon TurboDe Triumph Acclaim slaat in Engeland goed aan en komt in 1982 en 1983 in de top tien van de best verkocht auto’s in Engeland. Een record dat voor het laatst in de Triumph geschiedenis in de jaren zestig was voorgekomen. Het Engelse publiek kan de goede rijeigenschappen en reputatie van de Japanse auto waarderen, zeker omdat de auto toch in Engeland werd gebouwd. Ook de autopers is redelijk te spreken over de Acclaim die in vergelijking met andere Engelse auto er kwalitatief bovenuit steekt. Buiten Engeland is de belangstelling echter gering. Het model ondergaat tijdens zijn leven geen grote wijzigingen. Wel komt er nog een speciaal actie model, de Avon. De Avon is voorzien van bredere banden, lederen bekleding, de typerende Engelse houtstrips in het interieur, extra chroom, vinyl dak en two-tone metallic lak. Uiteindelijk topmodel van serie wordt de Avon Turbo. Dit op de Avon geïnspireerde model krijgt als extra een turbo die het motor vermogen laat stijgen van de aanvankelijk 70 pk naar 105 pk.

Triumph Acclaim in typisch Engels landschapNa 133.625 Acclaims valt in 1984 het doek. Met het verdwijnen van de Acclaim verdwijnt ook de merknaam Triumph. De samenwerking met Honda wordt wel voortgezet en onder de merknaam Rover wordt de volgende generatie Honda Ballade als Rover 200 op de markt gebracht. Nu dertig jaar na de start van de productie van de laatste Triumph zijn er nog maar weinig exemplaren die de tand des tijds hebben overleefd. Veruit de meeste exemplaren zijn in Engeland verkocht en daar is af en toe nog wel een exemplaar van de Britse Japanner te vinden.

terug naar voorpagina