• Archief
<B><EM>Vergeten auto’s:</B></EM> Yue Loong Feeling

Vergeten auto’s: Yue Loong Feeling

De afgelopen 125 jaar zijn er vele automodellen op de markt gebracht. Het ene model was succesvoller dan de andere. Sommige modellen zijn populaire oldtimers geworden andere zijn in de vergetelheid geraakt. De komende tijd haalt OldtimerNieuws deze vergeten auto’s weer voor het daglicht. Vandaag een eendagsvlieg: het Taiwanese merk Yue Loong.

Yue Loong Feeling 1986In de jaren tachtig acht het Taiwense merk Yue Loong dat de tijd is aangebroken om de wereld te gaan veroveren met een eigen auto. Het als machinefabriek in 1953 opgerichte Yue Loong was op dat moment lokaal al een bekende autofabrikant. Vanaf de jaren zestig houdt Yue Loong zich al bezig met het in licentie bouwen van Datsun / Nissan auto’s. Op 25 oktober 1986 is het dan zover, Yue Loong stelt de Yue Loong Feeling 101/102 voor. Hoewel de Feeling een eigen model van Yue Loong is, is er duidelijk gebruik gemaakt van de voor de fabrikant bekende Nissan techniek. De Feeling is dan ook gebaseerd op de Nissan Stanza. De technische afkomst van de Feeling is het duidelijkst zichtbaar onder de motorkap, waar een 1,8 liter of 1,6 liter motor van Nissan is te vinden. Met vermogens tussen de 88 en 97 pk was volgens de Taiwanezen een topsnelheid van 170 kilometer per uur mogelijk. Dat Yue Loong serieuze plannen had met de Feeling blijkt alleen al uit het feit dat er flink was geïnvesteerd in een eigen ontwikkelingscentrum en dat de ruim 300 ingenieurs maar liefst vijf jaar over de ontwikkeling van de Feeling mochten doen. Helaas komen de productie en de verkoop maar moeizaam op gang. In 1987 worden er slechts 9451 exemplaren gebouwd. In datzelfde jaar is de Feeling ook internationaal in de schijnwerpers als de Yue Loong op de Tokyo Motor Show staat. Vreemd genoeg loopt in 1988 de productie al weer terug, slechts 3846 exemplaren verlaten de fabriek. Maar het merk heeft nog steeds internationale ambitie, waaronder de stap naar de Europese markt.

Yue Loong Feeling 1991In 1991 is het zover, Europa maakt kennis met de Yue Loong Feeling. De Europese markt moet worden veroverd vanuit Nederland. De in Sassenheim gevestigde Abemy Groep was gecontracteerd om de distributie van de Feeling voor Europa op zich te nemen. De Feeling wordt als “nieuw aantrekkelijk alternatief” in de markt gezet. Er zijn drie modelvarianten beschikbaar, een 1.6 LS, een 1.8 LSX en een 1.8 GTX. In de folder lezen we ronkende teksten als “een mooie en zeer representatieve auto die door en door betrouwbaar is”. Mooi is natuurlijk subjectief, maar het betrouwbare zou de achilleshiel van het merk worden. Als eerste bleek dat de aangekondigde levering in 1991 uiteindelijk 1992 zou worden. Ook was de importeur niet in staat om de auto tegen echt scherpe prijzen aan te bieden. De 1.6 LS moest toch nog bijna 27.500 gulden kosten en voor dat geld waren er flink wat alternatieven. Het grootste probleem bleek echter de onderdelenvoorziening. Om een betrouwbare auto te kunnen was een capabel servicenetwerk natuurlijk een vereiste. Zonder de noodzakelijke onderdelen een onhaalbare zaak. Van de in totaal 130 in Nederland gearriveerde auto’s waren er in 1992 122 verkocht. Toen bleek dat de importeur de onderdelenvoorziening niet op orde kon krijgen werd besloten om alle verkochte auto’s weer terug te nemen en verdween het merk weer even snel van de Nederlandse markt als het was gekomen. De Europese droom voor Yue Loong was voorbij. Niet veel later valt ook het doek voor de Feeling en daarmee ook ambitie voor Yue Loong om met een eigen auto de markt te veroveren. Yue Loong gaat onder een nieuwe naam Yulon verder als licentiebouwer van Nissan.

terug naar voorpagina