• Archief
<B><EM>OldtimerStory</B></EM> Opel Omega ‘Auto van het Jaar 1987’

OldtimerStory Opel Omega ‘Auto van het Jaar 1987’

Onlangs werd bekend gemaakt dat er een nieuwe regeling komt om oldtimers vrij te stellen van de MRB. Tot dat moment leek het erop dat een auto gebouwd na 31 december 1986 nooit deze vrij in Nederland zou krijgen. Nu de situatie is veranderd is meteen interessant om eens te gaan welke auto uit 1987 de moeite waard is. We beginnen met een voor de hand liggende auto om eens nader te bekijken: de “Auto van het Jaar 1987”, de Opel Omega.

Omega Auto van het Jaar 1987In het najaar van 1986 stelt Opel haar nieuwe auto voor de hogere middenklasse voor: de Omega. De Omega krijgt de taak om de wat in de vergetenheid geraakte Opel Rekord op te volgen. Aan de Omega is vijf jaar gewerkt door 8.000 techneuten en vormgevers. Ook aan het budget van 2 miljard Duitse Marken is af te leiden dat men bij Opel niet over een nacht ijs is gegaan. De Omega moet een nieuw hoofdstuk worden in de geschiedenis van Opel. De modelnaam Rekord is al 33 jaar onafgebroken in gebruik bij Opel en door te kiezen voor een nieuwe naam geeft Opel aan dat Omega meer is dan zomaar een opvolger van de Rekord-modellen. De Omega vervangt ook meteen de Commedore en de Monza. De goedkoopste Omega is dan ook een fractie goedkoper terwijl er ook rijk uitgeruste modellen in programma zijn opgenomen die in prijs ver boven de duurste Rekord uitkomen.

Dashboard Opel OmegaBij de introductie van de Omega valt zijn gestroomlijnde carrosserie op. De nieuwe lijnen passen prima in Opel programma waarin net de Kadett is vervangen door een nieuw model dat wat betreft styling vele overeenkomsten met de nieuwe Omega heeft. Het gladde koetswerk zorgt bovendien voor een zeer lage CW-waarde van slechts 0,28. Toentertijd een rekord voor productiemodellen. Daar waar er bij de Kadett en de Ascona is omgeschakeld naar voorwielaandrijving blijven de grote Opels voorzien van achterwielaandrijving. De motor is dan ook niet dwars, maar gewoon in lengte richting geplaatst. Wel zijn de motor nauw verwant aan de motoren uit de Kadett en Ascona. De Omega is leverbaar met een 1,8 liter viercilinder tot een drieliter zescilinder. Uiteraard zijn bijna alle motoren voorzien van elektronische brandstofinspuiting. Naast benzinemotoren zijn er ook diverse diesels.

Opel Omega CaravanIn de praktijk blijkt de Omega een comfortabele auto die nergens echt in uitblinkt, maar ook nergens slecht in is. In tegenstelling tot zijn gedoodverfde concurrent de Ford Scorpio krijgt de Omega niet standaard een ABS-systeem mee. Tegen meerprijs was het systeem uiteraard wel leverbaar. De Omega is leverbaar als vierdeurs sedan en als stationwagon die de naam Caravan meekrijgt. Alle uitvoeringen hebben standaard een vijfbak en natuurlijk is er voor de meeste modellen ook een automaat verkijgbaar. Kopers kunnen kiezen uit aantal verschillende uitvoeringsvarianten: LS, GL, GLS, CD en het topmodel Omega 3000.

Lotus OmegaOp basis van de Omega ontstaan een tweetal speciale modellen. Als eerste de Omega EVO500. Deze op de Omega 3000 gebaseerde auto had een door Irmscher doorontwikkelde 3.0 6-in-lijn motor met 230 PK. Van 0 naar 100 km/h duurde 7,5 seconde en de teller stopte bij 249 km/h. Als tweede was er de Lotus Omega. Deze was ook gebaseerd op Omega 3000, maar in dit geval was de motor door Lotus onder handen genomen. Met zijn 377 PK sterke 3.6 L motor behaalde hij een top van 300 km/h. Van 0 naar 100 km/h duurde 5,2 seconde. De bedoeling was om van dit model 1100 exemplaren te bouwen, door de tegenvallende verkopen zijn er uiteindelijk 950 exemplaren gebouwd.

Onder verschillende namen wordt de Opel Omega over de hele wereld op de markt gebracht. Zo is de auto in Noord Amerika te koop als Cadillac Catera, in Groot Brittanië als Vauxhall Carlton, in Zuid Amerika als Chevrolet Omega en in Australië als Holden Commodore en Holden Calais. De Omega blijft in zijn oorspronkelijke vorm tot 1990 in productie als Opel de Omega een facelift geeft. Vanaf 1994 komt Opel met een nieuwe Omega als de Omega B op de markt komt.

terug naar voorpagina