• Archief
Technisch: koelvloeistof

Technisch: koelvloeistof

Conventionele koelvloeistof bestaat uit een mengsel van glycol en gedemineraliseerd water, met daarin inhibitors (toevoegingen) die het koelsysteem onder meer vrij van corrosie en vervuiling houden. Pure glycol heeft een vriespunt van ca. – 60° en een kookpunt van ca. + 160°. Nadeel van pure glycol is dat het vermogen om warmte te transporteren ongeveer de helft is van die van puur water. Daarom wordt een compromismengsel gebruikt, dat zowel een goed warmte transportvermogen, als een wat hoger kookpunt dan 100° heeft. Dit laatste is van belang op kritische plaatsen in de motor, waar 100° bereikt wordt. Als hier de vloeistof verdampt, is er nagenoeg geen koelende werking meer aanwezig, juist daar waar het hard nodig is. Om bovenstaande reden is het raadzaam, om ook zomers het koelsysteem met koelvloeistof bij te vullen. De moderne longlife antivries (G12 genaamd, roze kleur) heeft een samenstelling op basis van andere organische componenten. Voordeel is dat G12 tot driemaal langer mee gaat dan een glycol-water mengsel. Nadeel is dat G12 oudere kunststoffen en pakkingen op den duur aantast en de conventionele koelvloeistof en G12 niet mengbaar zijn. Deze vormen dan een bruine klonterige massa, die niet of nauwelijks door de waterpomp verwerkt kan worden. Het advies is dan ook de koelvloeistof te gebruiken, die de fabrikant adviseert. Voor oldtimers is dit in ieder geval géén G12.

Bron: Fehactiviteiten 9-2011

terug naar voorpagina