• Archief
Ik wil een oldtimer!

Ik wil een oldtimer!

De meeste mensen die besluiten om voor een oldtimer te gaan, hebben na het maken van deze keuze vaak nog een hele lijst met vragen die beantwoord moeten worden. De aanschaf van een oldtimer is niet altijd gemakkelijk want er zijn een aantal extra zaken die je goed in de gaten moet houden. Deze zaken zal ik hieronder bespreken om te helpen met het maken van deze soms moeilijke keuze.

Waar koop je de oldtimer?

De eerste vraag die veel mensen hebben is: waar koop je een oldtimer? Je kunt een oldtimer natuurlijk in Nederland aanschaffen, maar er zijn ook veel oldtimers op de markt die moeilijk in Nederland te verkrijgen zijn. Ook is het de moeite waard te kijken waar de beste aanbiedingen zijn. In het buitenland een goede aanbieding vinden is bij een oldtimer dan ook een veelvoorkomende mogelijkheid.

Bij aankoop in Nederland, zullen de gebruikelijke procedures van het aankopen van een tweedehands auto worden gevolgd, maar bij aanschaf in het buitenland zal er wat meer bij te kijken komen. Dit is natuurlijk ook bij aanschaf van een normale auto het geval, maar houd er rekening mee dat je de auto moet laten keuren door de RDW en dat je het nodige papierwerk zult moeten doen. Wanneer je een oldtimer in Nederland besluit te kopen, wordt altijd aangeraden dit bij een erkende dealer te doen.

De aandachtspunten
Het eerste wat je voor de aanschaf van een oldtimer zult moeten doen, is het chassisnummer controleren en vergelijken met de gegevens op het kentekenbewijs. Een auto zonder geldig chassisnummer mag niet worden gebruikt en moet dus ook nooit worden aangekocht.

Ook de kilometerstand van een oldtimer is belangrijk. Hoewel de meeste oldtimers veel kilometers hebben gemaakt, zullen oldtimers met een hogere kilometerstand vaak meer slijtage vertonen, bijvoorbeeld aan de aandrijfassen of de versnellingsbak. Controleer dit bij aanschaf van een oldtimer daarom extra. Het is vaak lastig om precieze informatie over de kilometerstand te verkrijgen. Je kunt echter wel een indicatie krijgen door bijvoorbeeld naar het koppelingspedaal te kijken. Als het pedaal in goede staat is, dan zal de kilometerstand waarschijnlijk relatief laag zijn. Andere zaken waar je op kan letten zijn bijvoorbeeld de staat van de lak, de stoelen en of er speling is op de aandrijving.

Een ander aandachtspunt is de slijtage van de banden. Als er geen nieuwe banden onder de oldtimer zitten, bekijk dan de slijtage van de banden. Als ze aan een kant meer slijtage vertonen, dan is de auto waarschijnlijk niet goed uitgelijnd of de auto niet goed gerepareerd na een ongeluk.
Een laatste punt van aandacht is de kleur van de uitlaatgassen. Als de rook wit van kleur is, dan kan dit aangeven dat er koelvloeistof wordt verbrand , de koppakking kan dan lek zijn. Als de rook blauw van kleur is, dan geeft dit aan dat er teveel olie wordt verbruikt en dat de motor waarschijnlijk niet in goede staat is.

De meeste autokenners herkennen dit soort problemen zonder moeite. Als je zelf geen autokenner bent, dan is het zeker verstandig om een autokenner mee te nemen om een interessante auto te bekijken. Het kan een hoop problemen schelen en de aankoop van een oldtimer een stuk gemakkelijker maken.

De verzekering
Als alles in orde is en de oldtimer is aangeschaft, dan moet deze eerst worden verzekerd voor je ermee de weg op mag. Er zijn vele verschillende autoverzekeringen voor oldtimers. Oldtimerverzekeringen zijn over het algemeen vrij goedkoop als de auto wordt gebruikt als tweede auto. De premie is wat hoger als de auto wordt gebruikt voor het woon-werk verkeer, maar de prijs blijft ook in dat geval binnen de perken.

Denk er ook aan dat je de oldtimer moet laten taxeren als je hem met beperkt casco of all risk wilt laten verzekeren. De meeste oldtimerverzekeringen bieden de mogelijkheid tot clubtaxaties en ze geven vaak ook de mogelijkheid om de auto terug te krijgen als de auto ernstige schade oploopt. Bekijk wel eerst even goed de polis, zodat je zeker weet wat wel kan en wat niet kan.

Jeroen van Ham

terug naar voorpagina