• Archief
<B><EM>OldtimerStory</B></EM> Auto van het jaar 1983 – Audi 100

OldtimerStory Auto van het jaar 1983 – Audi 100

Wanneer Audi in 1983 met een opvolger voor de Audi 100 C2-serie komt wordt een enorme stap voorwaarts genomen. Nog steeds is er voorin de auto een in lengterichting geplaatste motor te vinden, wederom vier- en vijfcilinder. Ook de voorwielaandrijving blijft, maar het uiterlijk is bijna revolutionair veranderd. Begin jaren tachtig maken vele fabrikanten de omslag naar in windtunnels geperfectioneerde aerodynamische modellen. Audi neemt deze stap serieus en wel overwogen en de nieuwe C3 Audi 100-serie krijgt dan ook een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,30 mee, de laagste CW-waarde voor een productie auto op dat moment. De Audi 100 neemt daarmee in feite de rol van het verdwenen NSU over die met de Ro80 binnen de Volkswagen-groep de trendsetter voor aerodynamische gevormde modellen was. Onder de huid is ook veel werk verricht, de C3-serie is uitgerust met het procon-ten systeem. Dit systeem zorgde ervoor dat bij een frontale aanrijding het stuur naar achteren werd getrokken en de gordels stevig werden aangehaald. Het veiligheidssysteem en de lage CW-waarde zorgden voor een welkome ontvangst door pers en publiek en zorgen er voor dat de Audi 100 tot “Auto van het Jaar 1983” wordt uitgeroepen.

Audi 100 Avant 1983De nieuwe Audi 100 was niet langer als tweedeurs sedan leverbaar, de Avant kwam wel terug was nu meer een stationwagon dan een hatchback. De topmodellen kregen opnieuw het nummer 200 mee en zijn alle voorzien van vijfcilinder motoren met vermogens uiteenlopend van 165 tot 200 pk. Een jaar na introductie komt Audi met katalysator voor bijna alle motoren en vanaf dat moment zijn de benzineversies allemaal met benzine-injectie uitgerust. De vijfcilinder turbodiesel motor is nu naast de atmosferische dieselmotor ook in Europa leverbaar. Om de kwaliteit te waarborgen wordt het grootste gedeelte van de carrosserie verzinkt waardoor roestvorming wordt voorkomen.

Audi 100 quattroNa het succes van de Audi Quattro in de rallywereld besluit Audi om de Audi 100 ook uit te rusten met een quattro systeem. In 1984 wordt de Audi 100 CS quattro leverbaar als sedan en als Avant-uitvoering. De auto beschikt over hetzelfde systeem voor vierwielaandrijving als de Audi Quattro. Standaard is de auto voorzien van de 2,2 liter grote vijfcilinder motor met een vermogen van 136 pk. Het systeem is niet bedoeld om de auto rallyprestaties te geven maar om de wegligging onder moeilijk omstandigheden te verbeteren en daarmee de veiligheid te verhogen. Vanaf 1988 stapt Audi voor alle modellen over op de tweede generatie quattro en ook de Audi 100 krijgt de nieuwe versie de gebruik maakt van een Torsen differentieel.

Audi 5000Naast de Audi 100 en 200 nummering is er speciaal voor de Amerikaanse markt als Audi 5000 leverbaar. De Audi 5000 zou echter een moeizame carrière tegemoet gaan. Na een reeks van onverklaarbare ongelukken met ‘opeens’ accelereerde auto’s krijgt de Audi 5000 een slechte naam. Audi probeert, net als Toyota vandaag de dag, door terugroep acties grip te krijgen op de situatie, maar dat blijkt erg lastig. Zelfs na uitgebreid onderzoek waaruit blijkt dat het alle gevallen waarschijnlijk gaat om menselijke fouten blijft de verkoop van de Audi 5000 teruglopen. In 1989 besluit Audi de nummering 5000 te laten vallen en wordt de Audi 100 weer onder nummer Audi 100 en Audi 200 aan de Amerikaanse man (of vrouw) gebracht. In 1991 wordt de succesvolle C3-serie opgevolgd door de C4-serie die aanvankelijk ook als Audi 100 wordt verkocht. Naar verloop van tijd vervangt Audi de type aanduiding Audi 100 door Audi A6. Van de C3-serie worden in totaal 1.078.443 exemplaren gemaakt.

terug naar voorpagina