• Archief
Kinderzitjes in een oldtimer vaak goed mogelijk

Kinderzitjes in een oldtimer vaak goed mogelijk

Al meer dan een halve eeuw geleden, in 1956, kwam Ford als eerste fabrikant met een autogordel om de inzittenden tijdens een aanrijding te beschermen. In 1959 was het Volvo die kwam met de driepuntsgordel die tot de dag van vandaag de maatstaf is. De gordels waren in eerste instantie bedoeld voor de voorstoelen, de achterbank kwam pas veel later in beeld. In Nederland moeten alle auto’s die in janauri 1971 of daarna voor het eerst op de weg zijn gekomen gordels voorin hebben. De verplichting om achterin gordels te dragen kwam in Nederland pas in 1992. Toch zijn vele oldtimers al voorzien van gordelvoorbereiding, zowel voorin als achterin.

Sinds 2008 zijn regels voor het vervoeren van kinderen in (oldtimer)auto’s veranderd. Kinderen jonger dan 3 jaar mogen alleen in een auto worden vervoerd als ze in een goedgekeurd en passend zitje zitten. Het zitje moet bovendien (goed) vastzitten. Hoewel de regels in Duitsland op bepaalde punten afwijken van de Nederlandse regels speelt ook in Duitsland de vraag hoe kinderen veilig in een oldtimer mee kunnen rijden. De experts van TÜV SÜD hebben dan ook uitgezocht of het mogelijk is om in populaire oldtimers uit de jaren zestig en zeventig uit te rusten met gordels op de achterbank. Met behulp van deze gordels is immers ook mogelijk om veilig kinderzitjes te bevestigen.

De mensen van TÜV SÜD ontdekten dat de meeste modellen uit de jaren zestig en zeventig redelijk eenvoudig zijn uit te rusten met gordels op de achterbank. Auto’s als de Mercedes W114/115 serie, de Ford Granada, de C2 Rekord van Opel en de Volvo 240 (vaak zelfs af fabriek al voorzien van gordels achterin) kunnen eenvoudig worden voorzien van gordels. In veel gevallen hebben de fabrikanten de auto’s al voorzien van bevestigingspunten die verstopt zijn onder de bekleding en achterbank. Let wel op met modellen die al langer op de markt waren, daar ontbreekt soms een standaardbevestigingsmogelijkheid. Schakel bij twijfel altijd een (merk)specialist in of doe navraag bij een oldtimer (merken)club. Let bij de montage van gordels er verder op dat er gebruik wordt gemaakt van goedgekeurde gordels. Natuurlijk als eerste voor de veiligheid op de achterbank, maar ook om verrassingen bij de APK-keuring te hebben.

terug naar voorpagina