• Archief
Suzuki SC 100 GX, klein maar niet vergeten

Suzuki SC 100 GX, klein maar niet vergeten

Frits Bakker stuurde ons onlangs een e-mail. Hij vond op het internet een origineel Nederlandse Suzuki SC 100 GX De Luxe uit 1981. Een redelijk zeldzame verschijning weet Frits te melden. Dat was overigens ook al zo toen de auto nog nieuw was. In totaal wist de importeur b.v. Nimag in een goede vier jaar zo’n 3.400 exemplaren te verkopen. Dat was op zich best nog een prestatie, als je bedenkt dat dit de eerste personenauto van Suzuki was die in Nederland werd verkocht.

De SC 100 GX was speciaal voor de Japanners voor de export ontwikkeld uit de Suzuki SS20 Cervo. De auto is voorzien van een viercilinder motor met een inhoud van 970 cc, goed voor 48 pk. De motor is achterin de auto geplaatst en drijft de achterwielen aan. Met een leeggewicht van 642 kilo is een topsnelheid van meer dan 140 km/u mogelijk. De auto wordt aangeprezen als een vierpersoons auto, maar net als bijvoorbeeld in de Mini houdt de (been)ruimte op de achterbank met een totaallengte van 3,20 meter niet over.

Na contact met de Suzuki Coupe GX Fanclub weet Frits te melden dat er nog 40 rijdbare exemplaren in Nederland over zijn. Ongeveer 15 daarvan zijn in een superstaat. Over de waarde van de kleine Suzuki blijken de meningen uiteen te lopen, maar een gaaf exemplaar kan zomaar boven de 10.000 euro uitkomen. Volgens de club gaat dit autootje nog wat van zich laten horen. Frits Bakker was en is nog steeds onder de indruk. Daar sluiten wij ons graag bij aan. Auto’s als de SC 100 GX zijn niet alleen erg leuk, maar ook belangrijke vertegenwoordigers van de opkomst van de Japanse auto in Nederland en daarmee een belangrijk onderdeel van ons rijdend erfgoed.

Naschrift: Richard laat ons naar aanleiding van dit verhaal per e-mail weten dat er zeker nog 250 exemplaren van de Suzuki GX 100 in Nederland zijn, waarvan 100 exemplaren die als mooi te omschrijven zijn.

Meer informatie: www.suzukicoupegxfanclub.nl

terug naar voorpagina