• Archief
Naar het buitenland, tank geen E10 benzine met oldtimer of youngtimer!

Naar het buitenland, tank geen E10 benzine met oldtimer of youngtimer!

Gaat u dit jaar met de oldtimer of youngtimer naar het buitenland, let dan op wat u tankt. Wanneer er in Nederland Euro 95 wordt getankt, dan is daar op dit moment wordt er in Nederland maximaal 5% bio-ethanol aan toegevoegd. In Frankrijk is sinds twee jaar ook benzine met 10% bio-ethanol op de markt. Deze wordt onder de naam of met de toevoeging E10 in de naam verkocht. Ook in Duitsland wordt sinds begin 2011 E10-benzine op een steeds grotere schaal bij de pomp verkrijgbaar.

Wat is er ook al weer aan de hand met E10? Wanneer E10 in een oldtimer wordt getankt is er de kans dat er in eerste instantie weinig aan de hand is. Echter de ethanol in de benzine tast brandstofleidingen en pakkingen aan met lekkage en het ergste geval brand als gevolg. Ook eventuele schade aan kleppen en klepzetels sluiten experts niet uit. Ethanol is niet alleen agressiever dan benzine, het veroorzaakt ook eerder corrosie en het bezit geen enkele smerende werking. In sommige gevallen kan ook de aluminium carburateur of spruitstuk worden aangetast.

Dat E10 inderdaad schadelijk kan zijn bleek wel uit een onderzoek dat de ANWB vorig jaar deed. In dit onderzoek ontstond bij een Opel Signum een benzinelek in de hogedrukbrandstofpomp. De ethanol in de E10 benzine had na 27.000 km een gat veroorzaakt in het aluminium.

Vanuit Duitsland en Frankrijk komen steeds meer berichten binnen over (negatieve) ervaringen met E10 in oldtimer en youngtimers. Zo publiceerde Mercedes-Benz een lijst met auto’s de wel en niet E10 verdragen. Wanneer er door een fabrikant geen duidelijkheid is gegeven of een auto geschikt is voor E10 is het zaak om goed op te letten. Dit advies wordt nog belangrijker omdat er nog weinig onderzoek is gedaan naar schade (op termijn) als er incidenteel een keer E10 wordt getankt.

Op de Nederlandse website www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl is een overzicht te vinden van (moderne) auto’s die E10 volgens de fabrikant verdragen.

terug naar voorpagina